Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - vakdidactiek Nederlands B40799/3450/2526/1/13
Studiegids

DWO - vakdidactiek Nederlands B

40799/3450/2526/1/13
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs als Vakdidactiek taal B - keuze
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Luyckx Kato
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel bouwt verder op je verworven (didactische) competenties binnen Vakdidactiek Nederlands A (voorheen: Taal A), waarbij je je verder verdiept in  didactische principes binnen het leergebied Nederlands. We focussen ons onder meer op groei- en leerlijnen en differentiatievormen binnen dit leergebied.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je integreert binnen dit specifieke leergebied eigen kritische en creatieve inzichten bij het ontwerpen van leeractiviteiten en een krachtige leeromgeving
Je onderzoekt dit specifieke leergebied
Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je selecteert effectieve differentiatievormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je verdiept je in de didactische principes binnen dit specifieke leergebied
Je geeft vanuit didactische meesterschap samen met kinderen betekenis aan actuele, authentieke contexten en stimuleert hun creatief denken en handelen om ze te laten groeien als volwaardige burgers.
Je stimuleert creatief, probleemoplossend denken en handelen binnen dit specifieke leergebied
Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
Je evalueert in het ontwerp van de leeractiviteit eigen aan dit specifieke leergebied of de vooropgestelde doelen bereikt worden
Je kent groei- en leerlijnen van dit specifieke leergebied en past ze toe
Je werkt in dit specifieke leergebied betekenisvol om tot fundamenteel leren te komen

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel werken we aan de doelen door te focussen op onder andere:

  • leerlijnen binnen het leergebied Nederlands
  • kwaliteitsvolle interacties en taaldenkgesprekken
  • begrijpend lezen/luisteren
  • fonemisch bewustzijn
  • aanvankelijk lezen en schrijven
  • poëzie
  • ...

Studiematerialen (lijst)

Maximaal MegataalVerplicht€ 33,00
  • Auteur: Marlies Algoet
Boordevol taalAanbevolen€ 36,00
  • Auteur: Mariet Schiepers e.a.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00Mondeling examen: toelichting bij opdracht en kennis- en inzichtstoets. 20 minuten per student.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00Opdracht indienen tijdens examenreeks.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00Mondeling examen: toelichting bij opdracht en kennis- en inzichtstoets. 20 minuten per student.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks25,00Opdracht indienen tijdens examenreeks.