Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - vakdidactiek Nederlands A KO41754/3450/2526/1/85
Studiegids

DWO - vakdidactiek Nederlands A KO

41754/3450/2526/1/85
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
    Keuzeoptie:
    • 3de Bachelor: Professionele verruiming
    Keuzepakket:
    • Professionele verruiming
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Landuyt Ingeborg
Andere co-titularis(sen): Coertjens Evi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Tijdens de contactmomenten onderzoeken we (gedeeltelijk) wat het ontwikkelingsgebied Nederlands voor kleuters inhoudt. Je raakt vertrouwd met vaktermen en bekijkt veel praktische voorbeelden. Je wordt geëvalueerd op enkele eigen activiteiten die je uitwerkte.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je beheerst de leerinhouden in functie van het voorbereiden en ontwerpen van leeractiviteiten eigen aan dit specifieke leergebied
Je neemt een onderzoekende houding aan ten opzicht van dit specifieke leergebied
Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je hanteert kwaliteitscriteria eigen aan dit specifieke leergebied voor het selecteren van leerinhouden en leermiddelen
Je selecteert gepaste leerinhouden eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je selecteert effectieve (coöperatieve) werkvormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je hanteert differentiatievormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je gebruikt de eindtermen/ontwikkelingsdoelen (sleutelcompetenties) bij het ontwerpen van leeractiviteiten binnen dit specifieke leergebied als referentiekader en linkt ze aan leerplannen
Je formuleert lesdoelen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je past didactische principes toe eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten

Leerinhoud

We verkennen wat er nodig is om aan de ontwikkelingsdoelen en leerplannen voor Nederlands te werken. Hoe zorgen we dus voor doordachte en boeiende activiteiten in een uitdagend talig en geletterd klimaat in de klas, zodat kleuters taal leren?

De volgende onderwerpen komen daarbij aan bod:

- Hoe werken we met een boeiende boekenhoek?
- Hoe verbreden en verruimen we de taal van de kleuters? (Woordenschatdidactiek)
- Hoe werken we met verhalen en prentenboeken?
- Hoe stimuleren we de geletterde ontwikkeling van kleuters?
- Hoe beschouwen we taal met kleuters?

Meer informatie vind je in de studiewijzer.

Studiematerialen (lijst)

Boordevol taalVerplicht€ 36,00
  • Auteur: Mariet Schiepers e.a.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets (90 minuten) plus 1/3de extra examentijd voor alle studenten (30 minuten). De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Opdracht
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets (90 minuten) plus 1/3de extra examentijd voor alle studenten (30 minuten). De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks30,00Opdracht