Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - vakdidactiek wiskundige initiatie A40778/3450/2526/1/75
Studiegids

DWO - vakdidactiek wiskundige initiatie A

40778/3450/2526/1/75
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
    Keuzeoptie:
    • 3de Bachelor: Professionele verruiming
    Keuzepakket:
    • Professionele verruiming
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Janssen Roel
Andere co-titularis(sen): De Backer Loan, Janssens Elke
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je beheerst de leerinhouden in functie van het voorbereiden en ontwerpen van leeractiviteiten eigen aan dit specifieke leergebied
Je neemt een onderzoekende houding aan ten opzicht van dit specifieke leergebied
Je creƫert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je hanteert kwaliteitscriteria eigen aan dit specifieke leergebied voor het selecteren van leerinhouden en leermiddelen
Je selecteert gepaste leerinhouden eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je selecteert effectieve (coƶperatieve) werkvormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je hanteert differentiatievormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je gebruikt de eindtermen/ontwikkelingsdoelen (sleutelcompetenties) bij het ontwerpen van leeractiviteiten binnen dit specifieke leergebied als referentiekader en linkt ze aan leerplannen
Je formuleert lesdoelen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je past didactische principes toe eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten

Leerinhoud

- Leerdoelen wiskundige initiatie selecteren en vertalen naar concrete lesdoelen, afgestemd op het ontwikkelingsniveau van de kinderen.
- Logica als basis voor het ontwerpen van raadsels en een (realistische) logiset voor kleuters.
- Uitgebreide verdieping in de domeinen van wiskundige initiatie: classificeren & seriëren, getallen, meten, ruimte
- Leermaterialen wiskundige initiatie selecteren & ontwerpen
- Opbouw & begeleiding van activiteiten wiskundige initiatie in de kleuterschool

Studiematerialen (lijst)

Cursus vakdidactiek wiskundige initiatieVerplicht
  • Auteur: Roel Janssen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen: 120 min. digitaal schriftelijk examen. De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd (90 minuten) voor deze toets + 1/3 de extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen: 120 min. digitaal schriftelijk examen. De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd (90 minuten) voor deze toets + 1/3de extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.