Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - vakdidactiek wiskundige initiatie B40801/3450/2526/1/81
Studiegids

DWO - vakdidactiek wiskundige initiatie B

40801/3450/2526/1/81
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs als Vakdidactiek wiskundige initiatie B - keuze
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Janssen Roel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je integreert binnen dit specifieke leergebied eigen kritische en creatieve inzichten bij het ontwerpen van leeractiviteiten en een krachtige leeromgeving
Je onderzoekt dit specifieke leergebied
Je creƫert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je selecteert effectieve differentiatievormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je verdiept je in de didactische principes binnen dit specifieke leergebied
Je geeft vanuit didactische meesterschap samen met kinderen betekenis aan actuele, authentieke contexten en stimuleert hun creatief denken en handelen om ze te laten groeien als volwaardige burgers.
Je stimuleert creatief, probleemoplossend denken en handelen binnen dit specifieke leergebied
Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
Je evalueert in het ontwerp van de leeractiviteit eigen aan dit specifieke leergebied of de vooropgestelde doelen bereikt worden
Je kent groei- en leerlijnen van dit specifieke leergebied en past ze toe
Je werkt in dit specifieke leergebied betekenisvol om tot fundamenteel leren te komen

Leerinhoud

- Uitdagende wiskundige materialen selecteren en ontwerpen voor kleuters

- speelse en authentieke contexten inschakelen binnen lessen wiskundige initiatie, o.a. buitenlessen, wiskunde nastreven d.m.v. spel, games, ...

- invulling van de doelen rond computationeel denken binnen wiskundige initiatie

- didactiek eerste leerjaar: aanvankelijk rekenen en meten

- ...


Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Vormen van groepsleren4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Digitaal examen: 120 min. digitaal schriftelijk examen. De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd (90 minuten) voor deze toets + 1/3de extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00Digitaal examen: 120 min. digitaal schriftelijk examen. De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd (90 minuten) voor deze toets + 1/3de extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.