Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Inclusieve omgeving C40809/3450/2526/1/62
Studiegids

Inclusieve omgeving C

40809/3450/2526/1/62
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs als Inclusieve omgeving C
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Raeymaekers Raf
Andere co-titularis(sen): Buydens Sofie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je creëert samen met collega’s vanuit de mensenrechten en het verdrag van mensen met een beperking een leeromgeving die gebaseerd is op gelijkwaardigheid en inclusiviteit.
Je neemt een onderbouwd en genuanceerd standpunt in t.a.v. het Vlaams onderwijssysteem vanuit een inclusieve visie
Je geeft suggesties voor ondersteuning bij transitieperiodes (instap, doorstroom en oriëntatie) in de basisschool
Je hebt inzicht in verschillende differentiatie- en ondersteuningsmodellen en -methodieken en integreert deze in het eigen didactisch en pedagogisch handelen.
Je stemt het speel-, leer- en leefklimaat af op de gelijkenissen en verschillen van de doelgroep (klascontext, ontwikkeling, ...)
Je differentieert breed en groeigericht
Je doet vanuit actuele onderzoeksresultaten en theorieën suggesties om om te gaan met gelijkenissen en verschillen in de klas- en schoolpraktijk.
Je neemt een verantwoordelijke rol op binnen team- of co-teaching om basiszorg of verhoogde zorg optimaal waar te maken vanuit een inclusieve visie
Je doet vanuit actuele onderzoeksresultaten en kaders suggesties om om te gaan met zorg op de school.

Leerinhoud

- Inclusie
- Ongelijkheid in Vlaanderen
- Zorgbeleid in Vlaanderen
- Zorgbeleid op school
- Zorgcontinuüm en handelingsgericht werken (herhaling en verdieping)
- Zorgpartners op school: een focus op het ondersteuningsnetwerk en het CLB
- Team- en co-teaching op school

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets (90 minuten) plus 1/3de extra examentijd voor alle studenten(30 minuten). De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Meer informatie zie studiewijzer.
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00Projectopdracht indienen tijdens examenreeks. Meer informatie: zie studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks50,00De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets (90 minuten) plus 1/3de extra examentijd voor alle studenten(30 minuten). De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Meer informatie zie studiewijzer.
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Projectopdracht indienen tijdens examenreeks. Meer informatie: zie studiewijzer.