Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - projectmatig werken40796/3450/2526/1/08
Studiegids

DWO - projectmatig werken

40796/3450/2526/1/08
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs als DWO - projectmatig werken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Le Maire Heidi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het OLOD Projectmatig werken vormt het sluitstuk van de beroepstaak De wereld openen. Hierin komen een aantal leerlijnen van pedagogisch en didactisch handelen samen. In de vorige trajectschijven heb je de vakdidactiek in de vingers gekregen en je hebt je verschillende kaders eigen gemaakt. Deze ga je verder vervolmaken en integreren bij het implementeren van de projectmethode. In dit OLOD zetten we in op de leer- en ontwikkelingskansen die projectmatig matig werken biedt. We zetten in op betrokkenheid, welbevinden, geïntegreerd werken en coöperatief leren om de leergierigheid van de leerlingen en het leerrendement te verhogen. Je komt los van handboeken, uurroosters en traditionele evaluatievormen en werkt in authentieke contexten aan het burgerschap van jouw leerlingen.

Tijdens de contactmomenten zetten de studenten via leertaken in groep projecten op, waarbij alle stappen uit de cursus aan bod komen. Een deel van de theoretische achtergrond dient via zelfstudie te worden verworven. Er is tijdens de lessen ruimte voor feedback en discussie. Gaandeweg leer je vanuit de verschillende kaders, theorieën, inzichten wat de ingrediënten zijn voor een kwaliteitsvol project en hoe je een project (samen) met (leerlingen) kan opzetten. Op het examen doe je ook wat je tijdens de lessen deed: je zet een project op en presenteert dit. Tijdens de verdediging hiervan wordt verder getoetst of je de leerdoelen van het OLOD hebt gerealiseerd.

In dit opleidingsonderdeel besteed je 0,5 studiepunt aan vakdidactiek Nederlands.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie inspirerend coachen
stimuleert democratisch-coöperatief overleg tussen leerlingen
zet leerlingen aan tot creatief, probleemoplossend denken en handelen
Interactie: de klas managen
stimuleert de ontwikkeling van alle leerlingen door middel van een efficiënte en effectieve klasorganisatie
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Integreert kritische reflectie over actueel maatschappelijke thema's in de eigen lespraktijk
Leerbevordering: doelgericht werken
creëert (samen met kinderen) doelgerichte en betekenisvolle leermomenten vanuit de ervaringen van leerlingen
creëert doelgerichte en betekenisvolle lessen vanuit de ervaringen van leerlingen
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
stimuleert creativiteit op cognitief, emotioneel, sociaal en technisch vlak
Zet authentieke contexten in om tot betekenisvol en fundamenteel leren te komen
stimuleert creativiteit op cognitief, emotioneel, sociaal en technisch vlak

Leerinhoud

In dit OLOD komen verschillende theoretische kaders en concepten aan bod:
• Projectmatig werken
• Vakintegratie
• Co-creatie
• Coöperatieve leerstrategieën
• Creatief en probleemoplossend denken
• Sociaal ondernemerschap, actief burgerschap en SDG’s
• Authentieke contexten

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werkplekleren en/of stage63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Groepjes van 3 studenten krijgen bij het begin van het examen een casus die ze tijdens de voorbereidingstijd ontleden en oplossen. Na deze voorbereiding volgt een mondelinge presentatie en verdediging. De totale voorbereidingstijd bestaat uit de voorziene tijd plus 1/3de extra tijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Groepjes van 3 studenten krijgen bij het begin van het examen een casus die ze tijdens de voorbereidingstijd ontleden en oplossen. Na deze voorbereiding volgt een mondelinge presentatie en verdediging. De totale voorbereidingstijd bestaat uit de voorziene tijd plus 1/3de extra tijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.