Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je hanteert in deze context voor het ontwerpen van lessen en activiteiten kwaliteitsvolle bronnen
|
Je creëert zelfstandig een krachtige leeromgeving ongeacht waar er geleerd wordt
|
Je gaat efficiënt om met een digitale leeromgeving in functie van het leerproces van kinderen
|
Je zet diverse digitale onderwijsleermiddelen functioneel in
|
Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je stuurt je didactisch handelen bij in functie van talenten van kinderen met ondersteuning van de mentor
|
Je creëert een rijke en gedifferentieerde leeromgeving
|
Je hanteert de algemene en specifieke beginsituatie als dynamisch gegeven
|
Je beheerst de leerinhouden van alle domeinen van de verschillende leergebieden
|
Je structureert leerinhouden en -ervaringen structureren in een samenhangend onderwijsaanbod
|
Je geeft vanuit didactische meesterschap samen met kinderen betekenis aan actuele, authentieke contexten en stimuleert hun creatief denken en handelen om ze te laten groeien als volwaardige burgers.
Je creëert een leeromgeving die ontdekkend en actief leren bevordert
|
Je bevordert de zelfstandigheid en autonomie van kinderen
|
Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
Je brengt eenzelfde leerinhoud op verschillende manieren helder en duidelijk over
|
Je evalueert in welke mate de geselecteerde doelen werden bereikt
|
Je geeft te allen tijde duidelijke instructies
|
Je zorgt ervoor dat kinderen de aangeboden leerinhouden beheersen
|
Je werkt doelgericht aan het welbevinden en de betrokkenheid van alle leerlingen in functie van krachtig leren.
Je neemt verantwoordelijkheid op voor het welbevinden, de betrokkenheiden en het leerproces van elk kind
|
Je ontwikkelt een sterke professionele grondhouding via constructieve samenwerking met collega’s en externe partners en door kritische en ethische reflectie op je eigen onderwijspraktijk in de klas en op school.
Je gaat in deze context onderbouwd om met feedback
|
Je stelt in deze context vragen aan mentor, begeleider werkplekleren en collega's
|
Je plant en organiseert efficiënt je professionele taken, zowel autonoom als in team, definieert je professionaliseringsnoden en ontwikkelt je probleemoplossende vaardigheden en je innovatieve denk- en redeneervermogen.
Je plant je werk in deze context op een doelgerichte wijze
|
Je past je in deze context aan wijzigende omstandigheden aan
|
Je zet met zorg voor jezelf en anderen doelgerichte, onderbouwde acties op om de kwaliteit van je pedagogisch en didactisch handelen continu te verbeteren met aandacht voor je eigen professionalisering
Je vraagt aan kinderen feedback en gaat ermee aan de slag
|
Je creëert samen met collega’s vanuit de mensenrechten en het verdrag van mensen met een beperking een leeromgeving die gebaseerd is op gelijkwaardigheid en inclusiviteit.
Je werkt samen met collega's en partners om het lesgeven af te stemmen op de noden van kinderen
|
Je hebt inzicht in verschillende differentiatie- en ondersteuningsmodellen en -methodieken en integreert deze in het eigen didactisch en pedagogisch handelen.
Je stemt de klasorganisatie af op wijzigende omstandigheden
|
Je stemt vanuit een brede observatie Je pedagogisch en didactisch handelen af op de noden van kinderen
|
Je definieert en verdedigt je eigen weloverwogen, kritische en ethische positie in de relatie tussen onderwijs en samenleving, met aandacht voor veranderende maatschappelijk-culturele contexten
Je neemt een standpunt in, handelt ernaar en neemt er verantwoordelijkheid voor op
|
Je redeneert en handelt professioneel als leerkracht en draagt bij aan een duurzame en rechtvaardige samenleving waarbij de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma’s het fundament vormen.
Je handelt in deze context respectvol
|
Je communiceert op een open, gelijkwaardige en inclusieve manier met kinderen, ouders, collega’s en externen en gebruikt de Nederlandse taal op een manier die gelijke onderwijskansen bevordert.
Je handelt consequent op een verbindende manier
|
Je geeft taalontwikkelend les in alle leergebieden en zet basisprincipes van NT2-didactiek in
|
Je beheerst te allen tijde de Nederlandse taalvaardigheden
|
Je coacht leerlingen emancipatorisch en stimuleert hun kritisch en op zelfkennis gericht denken en handelen.
Je stimuleert democratisch coöperatief overleg
|
Je zet coachingsvaardigheden in om oplossingsgericht denken/handelen bij kinderen te stimuleren
|
Je zet coachingsvaardigheden in om kinderen aan te zetten tot onderzoekend leren
|
Je neemt een actieve en constructieve rol op in de samenwerking met collega's, ouders/verzorgers en externen gericht op een schoolbeleid dat een optimale schoolcontext creëert.
Je gaat in deze context discreet om met gegevens van kinderen, ouders en collega's
|
Je neemt in deze context spontaan en actief pedagogisch-didactische taken op
|
Je maakt zichtbaar hoe (een stukJe) schoolbeleid geoperationaliseerd wordt in het eigen handelen
|
Je voert het brede takenpakket van de leerkracht zelfstandig uit
|
Je zoekt en selecteert zinvolle partnerschappen met de brede schoolgedachte als uitgangspunt.
Je voert formele gesprekken met partners in en rond de school over breed onderwijsgerelateerde materie
|