Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je hanteert in deze context voor het ontwerpen van lessen en activiteiten kwaliteitsvolle bronnen
|
Je experimenteert met diverse digitale onderwijsleermiddelen
|
Je creëert zelfstandig een krachtige leeromgeving in de klas
|
Je kiest en ontwikkelt functionele, rijke en creatieve ontwikkelingsmiddelen/leermaterialen
|
Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je beheerst de leerinhouden van de gegeven lessen/activiteiten
|
Je beheerst de leerinhouden van de verschillende leergebieden
|
Je creëert een rijke, gedifferentieerde leeromgeving met ondersteuning
|
Je bereidt zelfstandig lessen/activiteiten voor in verschillende leergebieden
|
Je voert zelfstandig lessen/activiteiten uit voor de verschillende leergebieden
|
Je geeft vanuit didactische meesterschap samen met kinderen betekenis aan actuele, authentieke contexten en stimuleert hun creatief denken en handelen om ze te laten groeien als volwaardige burgers.
Je stemt het handelen af op de leefwereld van de kinderen
|
Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
Je rapporteert over een afgebakend moment met een aangeboden instrument
|
Je werkt in de zone van de naaste ontwikkeling
|
Je brengt de leerinhouden helder en duidelijk over
|
Je evalueert adhv de criteria van de mentor in welke mate de geselecteerde doelen werden bereikt
|
Je geeft zowel tijdens het lesgeven als bij overgangsmomenten duidelijke instructies
|
Je werkt doelgericht aan het welbevinden en de betrokkenheid van alle leerlingen in functie van krachtig leren.
Je motiveert kinderen
|
Je neemt verantwoordelijkheid op voor de totale ontwikkeling (welbevinden, de betrokkenheid en het leerproces) van kinderen in de klas
|
Je hanteert een positieve pedagogische begeleiding
|
Je gebruikt aangepaste werk- en groeperingsvormen
|
Je ontwikkelt een sterke professionele grondhouding via constructieve samenwerking met collega’s en externe partners en door kritische en ethische reflectie op je eigen onderwijspraktijk in de klas en op school.
Je gaat in deze context onderbouwd om met feedback
|
Je stelt in deze context vragen aan mentor, begeleider werkplekleren en collega's
|
Je stelt het eigen functioneren in vraag
|
Je plant en organiseert efficiënt je professionele taken, zowel autonoom als in team, definieert je professionaliseringsnoden en ontwikkelt je probleemoplossende vaardigheden en je innovatieve denk- en redeneervermogen.
Je plant je werk in deze context op een doelgerichte wijze
|
Je past je in deze context aan wijzigende omstandigheden aan
|
Je gaat efficiënt om met een digitale leeromgeving in functie van het eigen leerproces
|
Je creëert samen met collega’s vanuit de mensenrechten en het verdrag van mensen met een beperking een leeromgeving die gebaseerd is op gelijkwaardigheid en inclusiviteit.
Je bekrachtigt kinderen expliciet in hun sterktes
|
Je hebt inzicht in verschillende differentiatie- en ondersteuningsmodellen en -methodieken en integreert deze in het eigen didactisch en pedagogisch handelen.
Je stemt het pedagogisch handelen af op de noden van kinderen
|
Je stemt je didactische voorbereiding af op de noden van de kinderen
|
Je definieert en verdedigt je eigen weloverwogen, kritische en ethische positie in de relatie tussen onderwijs en samenleving, met aandacht voor veranderende maatschappelijk-culturele contexten
Je neemt een standpunt in en handelt hiernaar
|
Je redeneert en handelt professioneel als leerkracht en draagt bij aan een duurzame en rechtvaardige samenleving waarbij de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma’s het fundament vormen.
Je handelt in deze context respectvol
|
Je communiceert op een open, gelijkwaardige en inclusieve manier met kinderen, ouders, collega’s en externen en gebruikt de Nederlandse taal op een manier die gelijke onderwijskansen bevordert.
Je stemt de eigen communicatiestijl en het eigen register af op de context en de gesprekspartners
|
Je expliciteert verwachtingen naar kinderen
|
Je gaat spontaan en evenredig in interactie met elk kind
|
Je beheerst de Nederlandse taalvaardigheden
|
Je zet expressie functioneel in
|
Je kent de kracht van meertaligheid en zet die in als didactische hefboom
|
Je neemt een actieve en constructieve rol op in de samenwerking met collega's, ouders/verzorgers en externen gericht op een schoolbeleid dat een optimale schoolcontext creëert.
Je gaat in deze context discreet om met gegevens van kinderen, ouders en collega's
|
Je neemt in deze context spontaan en actief pedagogisch-didactische taken op
|
Je voert het brede takenpakket van de leerkracht in samenspraak uit
|
Je zoekt en selecteert zinvolle partnerschappen met de brede schoolgedachte als uitgangspunt.
Je participeert aan formele gesprekken met partners in en rond de school over breed onderwijsgerelateerde materie
|