Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Werkplekleren 3-4 profiel B40805/3450/2526/1/23
Studiegids

Werkplekleren 3-4 profiel B

40805/3450/2526/1/23
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs als Werkplekleren 3-4 profiel B
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 24 studiepunten
Titularis: Geeraerts Annelies
Andere co-titularis(sen): Aerts Annelies, Beckers Kurt, Caluwaerts Dirk, Ceulemans Vanessa, Coertjens Evi, De Feyter Patrice, Delarue Annelies, Dieltiens Merel, Faes Eva, Hancké Tom, Hapers Sven, Havermans Inge, Hegge Miet, Hoet Hans, Jacobs Ludwig, Janssen Roel, Landuyt Ingeborg, Landuyt Tim, Le Maire Heidi, Luyckx Kato, Mahli Latifa, Martens Nele, Pycke Lies, Raeymaekers Raf, Robert Nathan, Rosseel Tom, Smits Femke, Stas Wendy, Verlinden Maya, Windelen Philippe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar) of 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 720,00 uren

Volgtijdelijkheid

Korte omschrijving

Tijdens werkplekleren 3-4 bouwen we verder op het werkplekleren van werkplekleren 1-2. Doorheen het jaar ga je bijna wekelijks naar de leerwerkplek. Op vastgelegde momenten doorheen het jaar zal je een volledige week aanwezig zijn. Er zullen op bepaalde tijdstippen positiebepalingen plaatsvinden. Op deze manier weet je hoever je staat in je leerproces. Op het einde van het jaar wordt er een eindmeting in de driehoek gehouden: mentor - begeleider van het werkplekleren - student.

In dit opleidingsonderdeel besteed je 2 studiepunten aan je eigen taalvaardigheid Nederlands en 4 studiepunten aan vakdidactiek Nederlands

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je hanteert in deze context voor het ontwerpen van lessen en activiteiten kwaliteitsvolle bronnen
Je creëert zelfstandig een krachtige leeromgeving ongeacht waar er geleerd wordt
Je gaat efficiënt om met een digitale leeromgeving in functie van het leerproces van kinderen
Je zet diverse digitale onderwijsleermiddelen functioneel in
Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je selecteert geschikte leerinhouden en -ervaringen
Je stuurt je didactisch handelen bij in functie van talenten van kinderen met ondersteuning van de mentor
Je creëert een rijke en gedifferentieerde leeromgeving
Je hanteert de algemene en specifieke beginsituatie als dynamisch gegeven
Je beheerst de leerinhouden van alle domeinen van de verschillende leergebieden
Je structureert leerinhouden en -ervaringen structureren in een samenhangend onderwijsaanbod
Je geeft vanuit didactische meesterschap samen met kinderen betekenis aan actuele, authentieke contexten en stimuleert hun creatief denken en handelen om ze te laten groeien als volwaardige burgers.
Je koppelt actuele, maatschappelijke onderwerpen aan leerinhouden
Je creëert een leeromgeving die ontdekkend en actief leren bevordert
Je bevordert de zelfstandigheid en autonomie van kinderen
Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
Je brengt eenzelfde leerinhoud op verschillende manieren helder en duidelijk over
Je evalueert in welke mate de geselecteerde doelen werden bereikt
Je geeft te allen tijde duidelijke instructies
Je zorgt ervoor dat kinderen de aangeboden leerinhouden beheersen
Je werkt doelgericht aan het welbevinden en de betrokkenheid van alle leerlingen in functie van krachtig leren.
Je neemt verantwoordelijkheid op voor het welbevinden, de betrokkenheiden en het leerproces van elk kind
Je ontwikkelt een sterke professionele grondhouding via constructieve samenwerking met collega’s en externe partners en door kritische en ethische reflectie op je eigen onderwijspraktijk in de klas en op school.
Je gaat in deze context onderbouwd om met feedback
Je stelt in deze context vragen aan mentor, begeleider werkplekleren en collega's
Je plant en organiseert efficiënt je professionele taken, zowel autonoom als in team, definieert je professionaliseringsnoden en ontwikkelt je probleemoplossende vaardigheden en je innovatieve denk- en redeneervermogen.
Je plant je werk in deze context op een doelgerichte wijze
Je past je in deze context aan wijzigende omstandigheden aan
Je zet met zorg voor jezelf en anderen doelgerichte, onderbouwde acties op om de kwaliteit van je pedagogisch en didactisch handelen continu te verbeteren met aandacht voor je eigen professionalisering
Je verbindt theorie en nieuwe informatie aan het eigen functioneren
Je vraagt aan kinderen feedback en gaat ermee aan de slag
Je creëert samen met collega’s vanuit de mensenrechten en het verdrag van mensen met een beperking een leeromgeving die gebaseerd is op gelijkwaardigheid en inclusiviteit.
Je werkt aan een veilig, positief klasklimaat door diversiteit te omarmen
Je werkt samen met collega's en partners om het lesgeven af te stemmen op de noden van kinderen
Je hebt inzicht in verschillende differentiatie- en ondersteuningsmodellen en -methodieken en integreert deze in het eigen didactisch en pedagogisch handelen.
Je stemt de klasorganisatie af op wijzigende omstandigheden
Je stemt vanuit een brede observatie Je pedagogisch en didactisch handelen af op de noden van kinderen
Je definieert en verdedigt je eigen weloverwogen, kritische en ethische positie in de relatie tussen onderwijs en samenleving, met aandacht voor veranderende maatschappelijk-culturele contexten
Je neemt een standpunt in, handelt ernaar en neemt er verantwoordelijkheid voor op
Je redeneert en handelt professioneel als leerkracht en draagt bij aan een duurzame en rechtvaardige samenleving waarbij de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma’s het fundament vormen.
Je handelt in deze context respectvol
Je communiceert op een open, gelijkwaardige en inclusieve manier met kinderen, ouders, collega’s en externen en gebruikt de Nederlandse taal op een manier die gelijke onderwijskansen bevordert.
Je handelt consequent op een verbindende manier
Je geeft taalontwikkelend les in alle leergebieden en zet basisprincipes van NT2-didactiek in
Je beheerst te allen tijde de Nederlandse taalvaardigheden
Je coacht leerlingen emancipatorisch en stimuleert hun kritisch en op zelfkennis gericht denken en handelen.
Je geeft op een coachende manier feedback
Je stimuleert democratisch coöperatief overleg
Je zet coachingsvaardigheden in om oplossingsgericht denken/handelen bij kinderen te stimuleren
Je zet coachingsvaardigheden in om kinderen aan te zetten tot onderzoekend leren
Je neemt een actieve en constructieve rol op in de samenwerking met collega's, ouders/verzorgers en externen gericht op een schoolbeleid dat een optimale schoolcontext creëert.
Je gaat in deze context discreet om met gegevens van kinderen, ouders en collega's
Je neemt in deze context spontaan en actief pedagogisch-didactische taken op
Je maakt zichtbaar hoe (een stukJe) schoolbeleid geoperationaliseerd wordt in het eigen handelen
Je voert het brede takenpakket van de leerkracht zelfstandig uit
Je zoekt en selecteert zinvolle partnerschappen met de brede schoolgedachte als uitgangspunt.
Je voert formele gesprekken met partners in en rond de school over breed onderwijsgerelateerde materie

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage720,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00