Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Professioneel ontwikkelen 1-240768/3450/2526/1/26
Studiegids

Professioneel ontwikkelen 1-2

40768/3450/2526/1/26
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs als Professioneel ontwikkelen 1-2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Landuyt Ingeborg
Andere co-titularis(sen): De Feyter Patrice, Hoet Hans
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Bij het begin van het opleidingsonderdeel krijg je een studiewijzer waarin de inhoud van het opleidingsonderdeel staat beschreven. 

In dit opleidingsonderdeel besteed je 2 studiepunten aan je eigen taalvaardigheid Nederland.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ontwikkelt een sterke professionele grondhouding via constructieve samenwerking met collega’s en externe partners en door kritische en ethische reflectie op je eigen onderwijspraktijk in de klas en op school.
Je reflecteert diepgaand, onder begeleiding, op basis van een reflectiemodel
Je gaat constructieve dialogen aan om de eigen professionele groei te ontdekken
Je plant en organiseert efficiënt je professionele taken, zowel autonoom als in team, definieert je professionaliseringsnoden en ontwikkelt je probleemoplossende vaardigheden en je innovatieve denk- en redeneervermogen.
Je bepaalt de eigen beginsituatie en kan dit staven/onderbouwen
Je destilleert feedback vanuit verschillende bronnen (WPL, intervisie, ...) tot persoonlijke groeipunten
Je formuleert eigen gedachten helder en nauwkeurig
Je zet executieve functies in om professionele taken efficiënt te plannen en te organiseren
Je zet met zorg voor jezelf en anderen doelgerichte, onderbouwde acties op om de kwaliteit van je pedagogisch en didactisch handelen continu te verbeteren met aandacht voor je eigen professionalisering
Je formuleert realistische alternatieven die het handelen/denken kunnen bijsturen
Je stelt een plan op voor de eigen professionele ontwikkeling

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel werk je aan je professionele ontwikkeling als leerkracht.

In de startweek word je wegwijs gemaakt in de opleiding en maak je kennis met een aantal fundamentele vaardigheden in de opleiding door ze te ervaren: filosoferen met kinderen, zelfsturend studeren en plannen en muzisch werken. Eén van de workshops heeft tot doel de beginsituatie op het vlak van mondelinge taalvaardigheid in kaart te brengen voor elke student. 

Doorheen het hele jaar volg je intervisies in kleine groepen om stil te staan bij je eigen professionele functioneren en handelen. Zo leer je je beginsituatie als toekomstig leerkracht beter kennen: wat zijn jouw professionele competenties, welke heb je nog beter te ontwikkelen en welke moet je eventueel dringend bijwerken. Je bespreekt je leervragen/groeipunten met een kleine groep medestudenten. Je leert om haalbare, onderbouwde, en realistische acties te plannen om doelgericht en zelfgestuurd te groeien in het beroep van leerkracht.

We bieden ook een aantal ateliers aan, waaruit je er elk semester één kunt kiezen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges48,00 uren
Practicum en/of oefeningen32,00 uren
Werktijd buiten de contacturen70,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Tijdens de examenreeks (juni) kom je de opdracht mondeling toelichten. Als je verplicht bent om het remediëringstraject na de starttoets te volgen, is het bewijs dat je dit inderdaad hebt afgerond een voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de evaluatie.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Tijdens de examenreeks (augustus) kom je de opdracht mondeling toelichten. Als je verplicht bent om het remediëringstraject na de starttoets te volgen, is het bewijs dat je dit inderdaad hebt afgerond een voorwaarde om te kunnen deelnemen aan de evaluatie.