Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Samen school maken 340766/3451/2526/1/48
Studiegids

Samen school maken 3

40766/3451/2526/1/48
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Hancké Tom
Andere co-titularis(sen): Geeraerts Annelies
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving


In dit opleidingsonderdeel werken de studenten in samenwerking met een school, voorstellen uit (mogelijk met bestaande organisaties, verenigingen, of met ouders, etc. in de schoolomgeving) die tot doel hebben de bestaande school tot een brede school te maken. Ze houden hierbij rekening met de verschillende perspectieven die tijdens de inleidende les aangereikt worden: het sociale aspect, het economische, het ruimtelijke, het levensbeschouwelijke, het cultureel, het wetenschappelijke, etc. Vanuit een inspectieverslag gaan we aan de slag met de werkpunten van de school. Welke richting geeft het Referentiekader Onderwijskwaliteit ons?

Je besteedt in dit opleidingsonderdeel 0,5 studiepunt aan je eigen taalvaardigheid Nederlands

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
Je kent het belang en criteria van een heldere instructie om tot leren te komen
Je neemt een actieve en constructieve rol op in de samenwerking met collega's, ouders/verzorgers en externen gericht op een schoolbeleid dat een optimale schoolcontext creëert.
Je neemt in de samenwerking met medestudenten een actieve en constructieve rol op.
Je zoekt en selecteert zinvolle partnerschappen met de brede schoolgedachte als uitgangspunt.
Je hebt zicht op mogelijke partners
Je beoordeelt op basis van de behoefte van de school welke partners zinvol zijn

Leerinhoud

We gaan tijdens dit opleidingsonderdeel:

-de schoolorganisatie bekijken (wie doet wat op de school, specifieke talenten, netwerken, ..)

-bekijken met welke externe partners de school reeds samenwerkt en bevragen waarom

-op zoek naar externe partners in de buurt van de school(omgeving)

-in gesprek gaan met een zelfgekozen externe partner om hiervoor de koppeling te maken tussen de nood/interesse van een school en het aanbod van de partner

-in gesprek leren gaan met leden van het schoolteam d.m.v. gerichte vragen te leren formuleren om zo tot een voorstel te komen (brede school - samenwerking met een externe partner)

We oefenen tijdens dit onderwijsonderdeel ook vergadertechnieken in

 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursus Partners in onderwijs 2 (wordt digitaal aangeboden via digitap)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00Projectopdracht
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00Projectopdracht