Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - vakdidactiek wiskunde 240860/3451/2526/1/43
Studiegids

DWO - vakdidactiek wiskunde 2

40860/3451/2526/1/43
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Janssen Roel
Andere co-titularis(sen): Akhandaf Yasmina, Hapers Sven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen dit opleidingsonderdeel bekwaam je je in de vakdidactiek van wiskunde in het lager onderwijs. Een goede basiskennis en beheersing van de wiskundige eindtermen uit het basisonderwijs is hiervoor vereist. Je kan deze basiskennis opfrissen & remediëren in andere opleidingsonderdelen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je beheerst de leerinhouden in functie van het voorbereiden en ontwerpen van leeractiviteiten eigen aan dit specifieke leergebied
Je neemt een onderzoekende houding aan ten opzicht van dit specifieke leergebied
Je creƫert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je hanteert kwaliteitscriteria eigen aan dit specifieke leergebied voor het selecteren van leerinhouden en leermiddelen
Je selecteert gepaste leerinhouden eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je selecteert effectieve (coƶperatieve) werkvormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je hanteert differentiatievormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je gebruikt de eindtermen/ontwikkelingsdoelen (sleutelcompetenties) bij het ontwerpen van leeractiviteiten binnen dit specifieke leergebied als referentiekader en linkt ze aan leerplannen
Je formuleert lesdoelen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je past didactische principes toe eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten

Leerinhoud

Binnen dit opleidingsonderdeel verwerf je het inzicht en de vaardigheden om kwalitatieve lessen wiskunde te ontwerpen en op efficiënte wijze af te stemmen op de noden van je klasgroep.

Leerinhouden:

- Het didactisch model uit puzzelen aan een uitdagende leeromgeving wordt vertaald naar een wiskundige context.
- Vakdidactische krachtlijnen: CSA-model, inductief werken, inzichtelijke aanpak, betekenisvolle situaties, handelingsniveaus van Galperin, automatiseren versus memoriseren, het belang van wiskundig correct verwoorden, verhoudingstabellen
- Leerlijn wiskunde: kleuteronderwijs tot eerste graad secundair onderwijs
- Vakdidactische aanpak van specifieke wiskundige inhouden
- Opbouw van een les en verschillende instructiemodellen
- Differentiatie binnen wiskunde

Studiematerialen (lijst)

Cursus vakdidactiek wiskunde 2Verplicht
  • Auteur: Roel Janssen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00digitaal examen: 2 uur - open boek (analoge bronnen). De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd (90 minuten) voor deze toets plus 1/3de extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeProjectopdracht25,00Vakdidactische opdracht wiskunde
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks75,00digitaal examen: 2 uur - open boek (analoge bronnen). De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd (90 minuten) voor deze toets plus 1/3de extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Tweede examenperiodeProjectopdracht25,00Vakdidactische opdracht wiskunde