Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in interactie 240762/3451/2526/1/09
Studiegids

Leraar in interactie 2

40762/3451/2526/1/09
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Vercauteren Lieven
Andere co-titularis(sen): Pycke Lies
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester) of 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving


Je oefent coachingvaardigheden uit de GRROW-methodiek zodat je dit kan toepassen bij je gesprekken met leerlingen. Je krijgt telkens kaders en vele oefenkansen om deze vaardiheden onder de knie te krijgen.

We bieden materialen aan om diepgaande, goalgerichte gesprekken te voeren met leerlingen, alsook andere referentiekaders zoals executieve functies, omgaan met overtuigingen, ...

In dit opleidingsonderdeel besteed je 1 studiepunt aan eigen taalvaardigheid Nederlands.

 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je coacht leerlingen emancipatorisch en stimuleert hun kritisch en op zelfkennis gericht denken en handelen.
Je analyseert gedrag van lerenden vanuit verschillende referentiekaders.
Je begeleidt lerenden in oplossingsgericht denken/handelen, door middel van de juiste coachingsvaardigheden
Je creëert coachingsmomenten in functie van het helder krijgen van de reële actuele behoefte van de lerende
Je gebruikt coachingsvaardigheden die lerenden krachtgericht ondersteunen
Je communiceert op een open, gelijkwaardige en inclusieve manier met kinderen, ouders, collega’s en externen en gebruikt de Nederlandse taal op een manier die gelijke onderwijskansen bevordert.
Je zet communicatieve vaardigheden in die leiden tot verbinding

Leerinhoud

Onderstaande overkoepelende theoretische referentiekaders kunnen aangeboden worden:

- GRROW: waarderend en inspirerend coachen

- C-IQ / Conversational Intelligence 

- Executieve functies

- Marte Meo

Studiematerialen (lijst)

Inspirerend coachenAanbevolen€ 25,00
  • Auteur: Jef Clement

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanbevolen: Waarderend coachen, Jef Clement.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,0015' / student + indienmoment in het begin van de examenperiode
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00