Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - vakdidactiek frans 340857/3451/2526/1/38
Studiegids

DWO - vakdidactiek frans 3

40857/3451/2526/1/38
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Le Maire Heidi
Andere co-titularis(sen): Arfaoui Sabrine
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Het ABC van leren 1 OF eerder ingeschreven voor DWO - didactiek en pedagogiek 1 OF eerder ingeschreven voor Basisdidactiek.

Korte omschrijving

De cursus Vakdidactiek Frans 3 biedt een gebruiksaanwijzing bij de in het basisonderwijs gehanteerde leermethoden Frans en bereidt je zodoende voor op het daadwerkelijk doelgroepgericht onderwijzen van het Frans in het Frans; de exemplarische aanpak is gericht op het doen : de onderliggende theorie is beperkt tot vuistregels en is geen onderwerp van evaluatie. De nadruk ligt op de didactische aanpak die lerenden in staat stelt om in het Frans te communiceren.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je inhoudelijke basiskennis van de Franse taal en je durft Frans spreken.
Er is een schriftelijk deel (de lesvoorbereiding) en een mondeling examen. Je moet voor beide onderdelen slagen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je beheerst de leerinhouden in functie van het voorbereiden en ontwerpen van leeractiviteiten eigen aan dit specifieke leergebied
Je neemt een onderzoekende houding aan ten opzicht van dit specifieke leergebied
Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je hanteert kwaliteitscriteria eigen aan dit specifieke leergebied voor het selecteren van leerinhouden en leermiddelen
Je selecteert gepaste leerinhouden eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je selecteert effectieve (coöperatieve) werkvormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je hanteert differentiatievormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je gebruikt de eindtermen/ontwikkelingsdoelen (sleutelcompetenties) bij het ontwerpen van leeractiviteiten binnen dit specifieke leergebied als referentiekader en linkt ze aan leerplannen
Je formuleert lesdoelen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je past didactische principes toe eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten

Leerinhoud

De cursus Vakdidactiek Frans 3 biedt een gebruiksaanwijzing bij de in het basisonderwijs gehanteerde leermethoden Frans.

  • - begrippenkader aangebracht in het ABC van het leren (praktische toepassing ervan, "vertaald" in de didactische vuistregels)
    - specifieke beginsituatie Frans 
  • - (eigen) doelen formuleren; leerplandoelen/eindtermen
  • - functionele, integrale didactische aanpak voor Frans-in-het-Frans
    - basistaalhandelingen (instructies geven, vragen stellen, doorvragen, uitleggen, etc in doelgroepgericht Frans)
    - gevarieerde, activerende werkvormen vs bestaande handleidingen
    - specifieke onderwijs-/leerstrategieën voor formeel vreemdetaalonderwijs en vreemdetaalinitiatie
    - demolessen
    - lesvoorbereiding

Studiematerialen (lijst)

5 BeaufortAanbevolen€ 25,75
  • Auteur: Tant E.
6 BeaufortAanbevolen€ 25,75
  • Auteur: Tant E.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanbevolen

Zakwoordenboekje (vertalend) Nederlands-Frans/Frans-Nederlands naar keuze
Bescherelle Poche Conjugaison (zakformaat), uitg. Hatier, € 4,45
Grammaire de base. Frans voor de lagere school, Van Craesbeek, Leen, Acco, € 49,90


Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
  • Omschrijving: Exemplarische aanpak (demonstratie), interactief (inzichtsverwerving), actieve participatie (lesvoorbereiding, uitvoering lesfases binnen de contacturen, inoefening taalbasishandelingen in doelgroepgericht Frans, inoefenen activerende werkvormen)
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren
  • Omschrijving: Voorbereiding in groepjes van de onderwijsleergesprekken.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks80,00Mondeling examen 15min per student na schriftelijke voorbereiding van 30min. De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00Uitwerken lesvoorbereiding
Deze opdrachten maakt de student als taak en wordt ingediend via Digitap.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00Uitwerken lesvoorbereiding Deze opdrachten maakt de student als taak en wordt ingediend via Digitap.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks80,00Mondeling examen 15min per student na schriftelijke voorbereiding van 30min. De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/4 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.