Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
| Je hanteert in deze context voor het ontwerpen van lessen en activiteiten kwaliteitsvolle bronnen
|
| Je creëert zelfstandig een krachtige leeromgeving in de klas
|
| Je kiest en ontwikkelt functionele, rijke en creatieve ontwikkelingsmiddelen/leermaterialen
|
Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
| Je beheerst de leerinhouden van de verschillende leergebieden
|
| Je bereidt zelfstandig lessen/activiteiten voor in verschillende leergebieden
|
| Je creëert een rijke, gedifferentieerde leeromgeving met ondersteuning
|
| Je voert zelfstandig lessen/activiteiten uit voor de verschillende leergebieden
|
| Je selecteert geschikte leerinhouden en -ervaringen
|
| Je stuurt je didactisch handelen bij in functie van talenten van kinderen met ondersteuning van de mentor |
| Je handelt consequent |
Je geeft vanuit didactische meesterschap samen met kinderen betekenis aan actuele, authentieke contexten en stimuleert hun creatief denken en handelen om ze te laten groeien als volwaardige burgers.
| Je koppelt actuele, maatschappelijke onderwerpen aan leerinhouden
|
Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
| Je brengt de leerinhouden helder en duidelijk over
|
| Je evalueert adhv de criteria van de mentor in welke mate de geselecteerde doelen werden bereikt
|
| Je experimenteert met diverse digitale onderwijsleermiddelen
|
| Je geeft zowel tijdens het lesgeven als bij overgangsmomenten duidelijke instructies
|
| Je werkt in de zone van de naaste ontwikkeling
|
Je ontwikkelt een sterke professionele grondhouding via constructieve samenwerking met collega’s en externe partners en door kritische en ethische reflectie op je eigen onderwijspraktijk in de klas en op school.
| Je gaat in deze context onderbouwd om met feedback
|
| Je stelt in deze context vragen aan mentor, begeleider werkplekleren en collega's
|
Je plant en organiseert efficiënt je professionele taken, zowel autonoom als in team, definieert je professionaliseringsnoden en ontwikkelt je probleemoplossende vaardigheden en je innovatieve denk- en redeneervermogen.
| Je past je in deze context aan wijzigende omstandigheden aan
|
| Je plant je werk in deze context op een doelgerichte wijze
|
Je zet met zorg voor jezelf en anderen doelgerichte, onderbouwde acties op om de kwaliteit van je pedagogisch en didactisch handelen continu te verbeteren met aandacht voor je eigen professionalisering
| Je verbindt theorie en nieuwe informatie aan het eigen functioneren
|
Je creëert samen met collega’s vanuit de mensenrechten en het verdrag van mensen met een beperking een leeromgeving die gebaseerd is op gelijkwaardigheid en inclusiviteit.
| Je werkt aan een veilig, positief klasklimaat door diversiteit te omarmen
|
Je coacht leerlingen emancipatorisch en stimuleert hun kritisch en op zelfkennis gericht denken en handelen.
| Je geeft op een coachende manier feedback
|
Je communiceert op een open, gelijkwaardige en inclusieve manier met kinderen, ouders, collega’s en externen en gebruikt de Nederlandse taal op een manier die gelijke onderwijskansen bevordert.
| Je stemt de eigen communicatiestijl en het eigen register af op de context en de gesprekspartners |
| Je beheerst de Nederlandse taalvaardigheden
|
Je definieert en verdedigt je eigen weloverwogen, kritische en ethische positie in de relatie tussen onderwijs en samenleving, met aandacht voor veranderende maatschappelijk-culturele contexten.
| Je neemt een standpunt in en handelt hiernaar
|
Je hebt inzicht in verschillende differentiatie- en ondersteuningsmodellen en -methodieken en integreert deze in het eigen didactisch en pedagogisch handelen.
| Je stemt het pedagogisch handelen af op de noden van kinderen
|
| Je stemt je didactische voorbereiding af op de noden van de kinderen
|
Je redeneert en handelt professioneel als leerkracht en draagt bij aan een duurzame en rechtvaardige samenleving waarbij de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma’s het fundament vormen.
| Je handelt in deze context respectvol
|
Je neemt een actieve en constructieve rol op in de samenwerking met collega's, ouders/verzorgers en externen gericht op een schoolbeleid dat een optimale schoolcontext creëert.
| Je gaat in deze context discreet om met gegevens van kinderen, ouders en collega's
|
| Je neemt in deze context spontaan en actief pedagogisch-didactische taken op
|
| Je voert het brede takenpakket van de leerkracht in samenspraak uit
|
Je zoekt en selecteert zinvolle partnerschappen met de brede schoolgedachte als uitgangspunt.
| Je participeert aan formele gesprekken met partners in en rond de school over breed onderwijsgerelateerde materie
|
Je werkt doelgericht aan het welbevinden en de betrokkenheid van alle leerlingen in functie van krachtig leren.
| Je gebruikt aangepaste werk- en groeperingsvormen
|
| Je hanteert een positieve pedagogische begeleiding
|
| Je motiveert kinderen
|
| Je neemt verantwoordelijkheid op voor de totale ontwikkeling (welbevinden, de betrokkenheid en het leerproces) van kinderen in de klas
|