Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Inclusieve omgeving 5-640753/3451/2526/1/91
Studiegids

Inclusieve omgeving 5-6

40753/3451/2526/1/91
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Martens Nele
Andere co-titularis(sen): Havermans Inge, Hoet Hans
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 15,00

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je creëert samen met collega’s vanuit de mensenrechten en het verdrag van mensen met een beperking een leeromgeving die gebaseerd is op gelijkwaardigheid en inclusiviteit.
Je geeft suggesties voor ondersteuning bij transitieperiodes (instap, doorstroom en oriëntatie) in de basisschool
Je neemt een onderbouwd en genuanceerd standpunt in t.a.v. het Vlaams onderwijssysteem vanuit een inclusieve visie
Je vertrekt vanuit individuele talenten om onderwijs op een inclusieve en constructieve manier te ontwerpen
Je hebt inzicht in verschillende differentiatie- en ondersteuningsmodellen en -methodieken en integreert deze in het eigen didactisch en pedagogisch handelen.
Je differentieert breed en groeigericht
Je doet vanuit actuele onderzoeksresultaten en kaders suggesties om om te gaan met zorg op de school.
Je doet vanuit actuele onderzoeksresultaten en theorieën suggesties om om te gaan met gelijkenissen en verschillen in de klas- en schoolpraktijk.
Je motiveert op een onderbouwende manier inclusieve keuzes/ voorstellen.
Je neemt een verantwoordelijke rol op binnen team- of co-teaching om basiszorg of verhoogde zorg optimaal waar te maken vanuit een inclusieve visie
Je stemt het speel-, leer- en leefklimaat af op de gelijkenissen en verschillen van de doelgroep (klascontext, ontwikkeling, ...)

Leerinhoud

- Vlaams onderwijssysteem (regulier vs buitengewoon onderwijs, inclusie, ongelijkheid in Vlaanderen, SES, voorgeschiedenis (herhaling inhouden Incl. Omg. 3-4)
- Speel-, leer-, leefklimaat afstemmen (casusgericht)
- Differentiatiemodel toepassen (BKD, status, profiel, interesse, 3/4 sporenbeleid) (casusgericht)
- Actuele onderzoeksresultaten en theorieën (literatuurstudie)
- Teamteaching opnemen (ifv alle zorgniveaus/diversiteit)
- Overgangsmomenten KL-LO-SEC
- Talenten (kader Luk Dewulf)

Verplichte deelname aan Dive-In week

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
  • Omschrijving: mededelend-aanbiedende en interactieve werkvormen waarbij de sturing van het leerproces in handen is van de lector
  • Opmerking: Deelname activiteiten is verplicht: DIVE-In week AP.15 euro voor eventuele kosten
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
  • Omschrijving: werkvormen waarbij de studenten in hoofdzaak individueel, per twee of in groep(jes) aan de uitvoering van opdrachten of oefeningen werken. De nadruk ligt hierbij op de zelfactiviteit van de student. Tussenkomsten van de lector beperken zich in hoofdzaak tot begeleiden (ondersteunen, feedback geven, e.d.).
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren
  • Omschrijving: Studietijd die voorzien is voor zelfstudie door de student buiten de contacturen. Deze vorm van studietijd is van toepassing op alle werkvormen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00