Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - Projectmatig werken 5-640759/3451/2526/1/04
Studiegids

DWO - Projectmatig werken 5-6

40759/3451/2526/1/04
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Havermans Inge
Andere co-titularis(sen): Dieltiens Merel, Landuyt Ingeborg
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het OLOD Projectmatig werken vormt het sluitstuk van de beroepstaak De wereld openen. Hierin komen een aantal leerlijnen van pedagogisch en didactisch handelen samen. In de vorige trajectschijven heb je de vakdidactiek in de vingers gekregen en je hebt je verschillende kaders eigen gemaakt. Deze ga je verder vervolmaken en integreren bij het implementeren van de projectmethode. In dit OLOD zetten we in op de leer- en ontwikkelingskansen die projectmatig matig werken biedt. We zetten in op betrokkenheid, welbevinden, geïntegreerd werken en coöperatief leren om de leergierigheid van de leerlingen en het leerrendement te verhogen. Je komt los van handboeken, uurroosters en traditionele evaluatievormen en werkt in authentieke contexten aan het burgerschap van jouw leerlingen.

Tijdens de contactmomenten zetten de studenten via leertaken in groep projecten op, waarbij alle stappen uit de cursus aan bod komen. Een deel van de theoretische achtergrond dient via zelfstudie te worden verworven. Er is tijdens de lessen ruimte voor feedback en discussie. Gaandeweg leer je vanuit de verschillende kaders, theorieën, inzichten wat de ingrediënten zijn voor een kwaliteitsvol project en hoe je een project (samen) met (leerlingen) kan opzetten. Op het examen doe je ook wat je tijdens de lessen deed: je zet een project op en presenteert dit. Tijdens de verdediging hiervan wordt verder getoetst of je de leerdoelen van het OLOD hebt gerealiseerd.

In dit opleidingsonderdeel besteed je 0,5 studiepunt aan vakdidactiek Nederlands, 0,5 studiepunt aan vakdidactiek wiskunde en 0,5 studiepunt aan vakdidactiek wetenschap&techniek.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
neemt een rol als leraar op vanuit een inclusieve visie op zorg
Draagt zorg voor transitieperiodes binnen klas- en schoolcontext
neemt een persoonlijke rol als leraar binnen het schoolteam op vanuit een inclusieve visie op zorg
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
neemt een genuanceerd standpunt in tav het Vlaams onderwijssysteem vanuit een inclusieve visie

Leerinhoud

In dit OLOD komen verschillende theoretische kaders en concepten aan bod:
• Projectmatig werken
• Vakintegratie
• Co-creatie
• Coöperatieve leerstrategieën
• Creatief en probleemoplossend denken
• Sociaal ondernemerschap, actief burgerschap en SDG’s
• Authentieke contexten



Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Groepjes van 3 studenten krijgen bij het begin van het examen een casus die ze tijdens de voorbereidingstijd ontleden en oplossen. Na deze voorbereiding volgt een mondelinge presentatie en verdediging. De totale voorbereidingstijd bestaat uit de voorziene tijd plus 1/3de extra tijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Groepjes van 3 studenten krijgen bij het begin van het examen een casus die ze tijdens de voorbereidingstijd ontleden en oplossen. Na deze voorbereiding volgt een mondelinge presentatie en verdediging. De totale voorbereidingstijd bestaat uit de voorziene tijd plus 1/3de extra tijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.