Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - vakdidactiek muzische vorming A40789/3451/2526/1/54
Studiegids

DWO - vakdidactiek muzische vorming A

40789/3451/2526/1/54
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs als DWO - vakdidactiek muzische vorming A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Rosseel Tom
Andere co-titularis(sen): Caluwaerts Dirk, Dieltiens Merel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Studenten ontwikkelen een onderzoekende houding binnen dit leergebied door hun eigen muzische attitudes en grondhouding te verkennen en verder te ontplooien. Ze staan open voor de kunsten en streven ernaar hun referentiekader te verruimen. Daarnaast durven ze te experimenteren en spelen met de muzische taal, waarbij ze gebruik maken van bouwstenen en werkvormen. Hun creativiteit en verbeeldingskracht komen tot uiting in muzische experimenten en het vormgeven met de muzische taal. Vol overtuiging drukken ze zich expressief uit binnen de verschillende muzische domeinen.

Bij het ontwerpen van een muzische lesactiviteit hanteren studenten de didactische principes van muzische vorming. Ze leren werken met lesconcepten, eindopdrachten en vooropdrachten en gebruiken kunst als inspiratiebron. Bovendien verwerven ze inzicht in de principes van zinvolle kunstbeschouwing.
De lesactiviteit wordt op een muzische manier vormgegeven, met aandacht voor zowel het doel als het proces, en sluit nauw aan bij de leerplannen en doelstellingen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je beheerst de leerinhouden in functie van het voorbereiden en ontwerpen van leeractiviteiten eigen aan dit specifieke leergebied
Je neemt een onderzoekende houding aan ten opzicht van dit specifieke leergebied
Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je hanteert kwaliteitscriteria eigen aan dit specifieke leergebied voor het selecteren van leerinhouden en leermiddelen
Je selecteert gepaste leerinhouden eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je selecteert effectieve (coöperatieve) werkvormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je hanteert differentiatievormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je gebruikt de eindtermen/ontwikkelingsdoelen (sleutelcompetenties) bij het ontwerpen van leeractiviteiten binnen dit specifieke leergebied als referentiekader en linkt ze aan leerplannen
Je formuleert lesdoelen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je past didactische principes toe eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten

Leerinhoud

Visie op muzische vorming (kennen)
Muzische attitudes en grondhouding (verkennen en eigen maken)
Verkennen van kunstproducten (uitbreiden eigen referentiekader)
De kunsten als inspiratiebron (verkennen en toepassen)
Doelgericht kunst beschouwen (verkennen en didactisch inzetten)
De creatieve vaardigheden (verkennen, eigen maken en toepassen)
De muzische taal - bouwstenen en werkvormen (verkennen en eigen maken)
De muzische taal - bouwstenen en werkvormen (didactisch inzetten)
Het muzisch lesconcept en opbouw muzische les – fases (didactisch toepassen)
Creatieve (voor)opdrachten integreren in de muzische lesopbouw (didactisch toepassen)
Formuleren van muzische lesdoelen (toepassen)

Studiematerialen (lijst)

Handboek Zeppelin, didactiek van muzische vormingVerplicht€ 45,00
  • Auteur: Koen Crul

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00