Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in de samenleving A40791/3451/2526/1/25
Studiegids

Leraar in de samenleving A

40791/3451/2526/1/25
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs als Leraar in de samenleving A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Akhandaf Yasmina, Currinckx Anneke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel richt de studenten op hoe leraren steeds in verbinding staan met de samenleving. Onderwijs is geen eiland dat buiten de samenleving staat maar er op verschillende manieren mee verbonden is. Studenten volgen de actualiteit gedurende hun volledige opleiding en uiteraard ook later als afgestudeerde leraar. Ze volgen verschillende kranten en tijdschriften, ook uit het buitenland, en volgen de cultuurkalenders via verschillende kanalen. Studenten verzamelen, selecteren, analyseren, begrijpen, interpreteren, verdiepen verschillende actua-items in hun portfolio. Tijdens de werkcolleges wordt over deze items gediscussieerd in groepen aan de hand van verschillende werkvormen.

In dit opleidingsonderdeel besteed je 2 studiepunten aan je eigen taalvaardigheid Nederlands.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je definieert en verdedigt je eigen weloverwogen, kritische en ethische positie in de relatie tussen onderwijs en samenleving, met aandacht voor veranderende maatschappelijk-culturele contexten.
Je becommentarieert relevante maatschappelijk-culturele thema's kritisch-constructief
Je becommentarieert relevante maatschappelijk-culturele thema's vanuit ethische overwegingen
Je past richtlijnen rond mediawijsheid toe
Je redeneert en handelt professioneel als leerkracht en draagt bij aan een duurzame en rechtvaardige samenleving waarbij de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma’s het fundament vormen.
Je licht de principes, de achtergrond en de hoofdlijnen toe van de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma's

Leerinhoud

Mensenrechten
Sustainable Development Goals (SDG's)
Mediawijsheidscompetenties
Analyseren en beschouwen: bewust lezen, kijken, luisteren, hierover met zichzelf en met anderen reflecteren en van gedachten wisselen, betekenissen ontrafelen en geven
Vaardigheden m.b.t. discussiëren en argumenteren

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00De concrete beoordeling wordt verder toegelicht in de studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00De concrete beoordeling wordt verder toegelicht in de studiewijzer.