Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in de samenleving B40792/3451/2526/1/59
Studiegids

Leraar in de samenleving B

40792/3451/2526/1/59
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs als Leraar in de samenleving B
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Landuyt Tim, Raeymaekers Raf
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je definieert en verdedigt je eigen weloverwogen, kritische en ethische positie in de relatie tussen onderwijs en samenleving, met aandacht voor veranderende maatschappelijk-culturele contexten.
Je bediscusieert verschillende en veranderende (internationale) visies op de relatie tussen onderwijs en samenleving
Je licht, vanuit verschillende kaders en disciplines, de relatie tussen onderwijs en samenleving toe.
Je redeneert en handelt professioneel als leerkracht en draagt bij aan een duurzame en rechtvaardige samenleving waarbij de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma’s het fundament vormen.
Je bespreekt actuele maatschappelijke ontwikkelingen vanuit mensenrechtenperspectief
Je geeft een eigen constructieve invulling aan de maatschappelijke rol als leraar

Leerinhoud

Er is een verband tussen hoe men naar de samenleving kijkt (en het daaraan verbonden mens- en kindbeeld) en hoe men de rol van onderwijs invult. In dit opleidingsonderdeel wordt deze relatie onderzocht. We vragen ons hierbij niet alleen af welk onderwijs de samenleving nodig heeft, maar ook welke samenleving het onderwijs nodig heeft. We leren deze relatie te zien door onderwijs te vergelijken, zowel doorheen de tijd, als tussen verschillende landen en manieren van aanpak (methodes), en maken hierbij steeds gebruik van een interpretatiekader.
Tijdens dit opleidingsonderdeel staan we stil bij verschillende (gangbare) visies op onderwijs. Ter voorbereiding van een les/werkcollege leer je de visies kennen door hierover te lezen, filmpjes te bekijken… Een aantal richtvragen helpen je om je goed te oriënteren. Tijdens de les/het werkcollege verwerken we in kleine groepjes wat je hebt voorbereid. Er is ook ruimte voor feedback en toelichting. Al deze informatie heb je nodig om je evaluatieopdracht tot een goed eind te brengen.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00