Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - vakdidactiek Frans A40769/3451/2526/1/53
Studiegids

DWO - vakdidactiek Frans A

40769/3451/2526/1/53
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
    Keuzeoptie:
    • 3de Bachelor: Professionele Uitdieping
    • 3de Bachelor: Professionele verruiming
    Keuzepakket:
    • Professionele uitdieping 6
    • Professionele verruiming
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Le Maire Heidi
Andere co-titularis(sen): Yachou Salima
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De cursus Vakdidactiek Frans A bereidt je voor op het doelgroepgericht onderwijzen van het Frans in het Frans; de exemplarische aanpak is gericht op het doén: de onderliggende theorie is beperkt tot vuistregels en is geen onderwerp van evaluatie. De nadruk ligt op de didactische aanpak die lerenden in staat stelt om in het Frans te communiceren.

Je leert tijdens de contactmomenten en vanuit de cursus wat functioneel, geïntegreerd lesgeven inhoudt. We zetten in op een communicatieve aanpak van kennis en leggen de focus op mondelinge taalvaardigheid.

Je bent zelf verantwoordelijk voor je inhoudelijke basiskennis van de Franse taal en je durft Frans spreken. 

Er is een schriftelijk deel (de lesvoorbereiding) en een mondeling examen. Je moet voor beide onderdelen slagen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je beheerst de leerinhouden in functie van het voorbereiden en ontwerpen van leeractiviteiten eigen aan dit specifieke leergebied
Je neemt een onderzoekende houding aan ten opzicht van dit specifieke leergebied
Je creƫert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je hanteert kwaliteitscriteria eigen aan dit specifieke leergebied voor het selecteren van leerinhouden en leermiddelen
Je selecteert gepaste leerinhouden eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je selecteert effectieve (coƶperatieve) werkvormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je hanteert differentiatievormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je gebruikt de eindtermen/ontwikkelingsdoelen (sleutelcompetenties) bij het ontwerpen van leeractiviteiten binnen dit specifieke leergebied als referentiekader en linkt ze aan leerplannen
Je formuleert lesdoelen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je past didactische principes toe eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten

Leerinhoud

Volgende onderwerpen komen aan bod:

- functionele, integrale didactische aanpak voor Frans in het Frans

- ET/LPD Frans/eigen doelen formuleren

- leerplan gericht lesgeven met focus op woordenschat/grammaire aan de hand van spreek- en gespreksvaardigheid

- focus op mondelinge taalvaardigheid

- specifieke beginsituatie Frans

- gevarieerde, activerende werkvormen vs bestaande methodes

- specifieke onderwijs-/leerstrategieën voor formeel vreemdetaalonderwijs en vreemdetaalinitiatie

- demolessen

- lesvoorbereiding

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks80,00Mondeling examen 15min per student na schriftelijke voorbereiding van 30min. De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00Uitwerken lesvoorbereiding
Deze opdrachten maakt de student als taak en wordt ingediend via digitAP.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00Uitwerken lesvoorbereiding
Deze opdrachten maakt de student als taak en wordt ingediend via digitAP.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks80,00Mondeling examen 15min per student na schriftelijke voorbereiding van 30min. De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.