Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
DWO - vakdidactiek Frans B40862/3451/2526/1/14
Studiegids

DWO - vakdidactiek Frans B

40862/3451/2526/1/14
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs als Vakdidactiek Frans B - keuze
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Le Maire Heidi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

We oefenen verder op het geven van functionele lessen Frans en het versterken van de vakinhoudelijke kennis. Tijdens de contactmomenten versterken we vakinhoudelijke kennis zowel wat betreft Frans als wat de leerplannen betreft. We zetten in op onderwijsleergespreken, mondelinge vaardigheden en verschillende differentiatiemogelijkheden.

Je leert met een handboek als leidraad functionele lessen Frans te geven tijdens de contactmomenten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je integreert binnen dit specifieke leergebied eigen kritische en creatieve inzichten bij het ontwerpen van leeractiviteiten en een krachtige leeromgeving
Je onderzoekt dit specifieke leergebied
Je creƫert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je selecteert effectieve differentiatievormen eigen aan dit specifieke leergebied bij het ontwerpen van leeractiviteiten
Je verdiept je in de didactische principes binnen dit specifieke leergebied
Je geeft vanuit didactische meesterschap samen met kinderen betekenis aan actuele, authentieke contexten en stimuleert hun creatief denken en handelen om ze te laten groeien als volwaardige burgers.
Je stimuleert creatief, probleemoplossend denken en handelen binnen dit specifieke leergebied
Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
Je evalueert in het ontwerp van de leeractiviteit eigen aan dit specifieke leergebied of de vooropgestelde doelen bereikt worden
Je kent groei- en leerlijnen van dit specifieke leergebied en past ze toe
Je werkt in dit specifieke leergebied betekenisvol om tot fundamenteel leren te komen

Leerinhoud

Elementen van een functionele les (MVT didactiek) toepassen - onderwijsleergesprek

Inzetten op differentiatie 

Mondelinge vaardigheden aanscherpen (woordvelden uit de ET)

Vakinhoudelijke kennis verbeteren


Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren
  • Duur: Semester
  • Opmerking: Deze werktijd gaat uit van een ERK-niveau Frans A2.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Mondeling examen 20 minuten per student
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Mondeling examen 20 minuten per student