Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
| Je creëert zelfstandig een krachtige leeromgeving ongeacht waar er geleerd wordt
|
| Je gaat efficiënt om met een digitale leeromgeving in functie van het leerproces van kinderen
|
| Je hanteert in deze context voor het ontwerpen van lessen en activiteiten kwaliteitsvolle bronnen
|
| Je zet diverse digitale onderwijsleermiddelen functioneel in
|
Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
| Je beheerst de leerinhouden van alle domeinen van de verschillende leergebieden
|
| Je creëert een rijke en gedifferentieerde leeromgeving
|
| Je hanteert de algemene en specifieke beginsituatie als dynamisch gegeven
|
| Je structureert leerinhouden en -ervaringen structureren in een samenhangend onderwijsaanbod
|
| Je stuurt je didactisch handelen bij in functie van talenten van kinderen
|
Je geeft vanuit didactische meesterschap samen met kinderen betekenis aan actuele, authentieke contexten en stimuleert hun creatief denken en handelen om ze te laten groeien als volwaardige burgers.
| Je bevordert de zelfstandigheid en autonomie van kinderen
|
| Je creëert een leeromgeving die ontdekkend en actief leren bevordert
|
Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
| Je brengt eenzelfde leerinhoud op verschillende manieren helder en duidelijk over
|
| Je evalueert in welke mate de geselecteerde doelen werden bereikt
|
| Je geeft te allen tijde duidelijke instructies
|
| Je zorgt ervoor dat kinderen de aangeboden leerinhouden beheersen
|
Je ontwikkelt een sterke professionele grondhouding via constructieve samenwerking met collega’s en externe partners en door kritische en ethische reflectie op je eigen onderwijspraktijk in de klas en op school.
| Je gaat in deze context onderbouwd om met feedback
|
| Je stelt in deze context vragen aan mentor, begeleider werkplekleren en collega's
|
Je plant en organiseert efficiënt je professionele taken, zowel autonoom als in team, definieert je professionaliseringsnoden en ontwikkelt je probleemoplossende vaardigheden en je innovatieve denk- en redeneervermogen.
| Je past je in deze context aan wijzigende omstandigheden aan
|
| Je plant je werk in deze context op een doelgerichte wijze
|
Je zet met zorg voor jezelf en anderen doelgerichte, onderbouwde acties op om de kwaliteit van je pedagogisch en didactisch handelen continu te verbeteren met aandacht voor je eigen professionalisering
| Je vraagt aan kinderen feedback en gaat ermee aan de slag
|
Je creëert samen met collega’s vanuit de mensenrechten en het verdrag van mensen met een beperking een leeromgeving die gebaseerd is op gelijkwaardigheid en inclusiviteit.
| Je werkt samen met collega's en partners om het lesgeven af te stemmen op de noden van kinderen
|
Je coacht leerlingen emancipatorisch en stimuleert hun kritisch en op zelfkennis gericht denken en handelen.
| Je stimuleert democratisch coöperatief overleg
|
| Je zet coachingsvaardigheden in om kinderen aan te zetten tot onderzoekend leren
|
| Je zet coachingsvaardigheden in om oplossingsgericht denken/handelen bij kinderen te stimuleren
|
Je communiceert op een open, gelijkwaardige en inclusieve manier met kinderen, ouders, collega’s en externen en gebruikt de Nederlandse taal op een manier die gelijke onderwijskansen bevordert.
| Je geeft taalontwikkelend les in alle leergebieden en zet basisprincipes van NT2-didactiek in
|
| Je handelt consequent op een verbindende manier
|
| Je beheerst te allen tijde de Nederlandse taalvaardigheden
|
Je definieert en verdedigt je eigen weloverwogen, kritische en ethische positie in de relatie tussen onderwijs en samenleving, met aandacht voor veranderende maatschappelijk-culturele contexten.
| je neemt een standpunt in, handelt ernaar en neemt er verantwoordelijkheid voor op
|
Je hebt inzicht in verschillende differentiatie- en ondersteuningsmodellen en -methodieken en integreert deze in het eigen didactisch en pedagogisch handelen.
| Je stemt vanuit een brede observatie je pedagogisch en didactisch handelen af op de noden van kinderen
|
| Je stemt de klasorganisatie af op wijzigende omstandigheden
|
Je redeneert en handelt professioneel als leerkracht en draagt bij aan een duurzame en rechtvaardige samenleving waarbij de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma’s het fundament vormen.
| Je handelt in deze context respectvol
|
Je neemt een actieve en constructieve rol op in de samenwerking met collega's, ouders/verzorgers en externen gericht op een schoolbeleid dat een optimale schoolcontext creëert.
| Je gaat in deze context discreet om met gegevens van kinderen, ouders en collega's
|
| Je maakt zichtbaar hoe (een stukje) schoolbeleid geoperationaliseerd wordt in het eigen handelen
|
| Je neemt in deze context spontaan en actief pedagogisch-didactische taken op
|
| Je voert het brede takenpakket van de leerkracht zelfstandig uit
|
Je zoekt en selecteert zinvolle partnerschappen met de brede schoolgedachte als uitgangspunt.
| Je voert formele gesprekken met partners in en rond de school over breed onderwijsgerelateerde materie
|
Je werkt doelgericht aan het welbevinden en de betrokkenheid van alle leerlingen in functie van krachtig leren.
| Je neemt verantwoordelijkheid op voor het welbevinden, de betrokkenheiden en het leerproces van elk kind
|