Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Werkplekleren 1-2 profiel B40804/3451/2526/1/79
Studiegids

Werkplekleren 1-2 profiel B

40804/3451/2526/1/79
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs als Werkplekleren 1-2 profiel B
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 21 studiepunten
Titularis: Geeraerts Annelies
Andere co-titularis(sen): Aerts Annelies, Beckers Kurt, Ben Sliman-Ghomari Hajjar, Binon Sam, Caluwaerts Dirk, Coertjens Evi, De Feyter Patrice, Dieltiens Merel, Hancké Tom, Hegge Miet, Hoet Hans, Janssen Roel, Landuyt Tim, Lannie Griet, Le Maire Heidi, Martens Nele, Raeymaekers Raf, Robert Nathan, Rosseel Tom, Schiltz Bruno, Segers-Dom Bram, Smits Femke, Stas Wendy, Van de Sande Danny, Verlinden Maya, Vierstraete Steffie, Weemaes Thomas, Windelen Philippe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 630,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Tijdens werkplekleren 1-2 laten we je heel snel kennis maken met de nieuwe context waarvoor jij wordt opgeleid. Vanaf oktober ga je wekelijks 1dag per week naar de leerwerkplek. Op vastgelegde momenten doorheen het jaar zal je een volledige week aanwezig zijn. Er zullen op bepaalde tijdstippen positiebepalingen plaatsvinden. Op deze manier weet je hoever je staat in je leerproces. Op het einde van het jaar wordt er een eindmeting gehouden in de driehoek: mentor - begeleider van het werkplekleren - student.

In dit opleidingsonderdeel besteed je 2 studiepunten aan je eigen taalvaardigheid Nederlands, 3 studiepunten aan vakdidactiek Nederlands, 3 studiepunten aan vakdidactiek wiskunde en 1 studiepunt aan vakdidactiek wetenschap&techniek.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je bouwt op gefundeerde wijze, ook met technologische en digitale middelen, een krachtig leeromgeving met actuele leerinhouden die gestoeld zijn op wetenschappelijke inzichten en je eigen praktijkgericht onderzoek.
Je hanteert in deze context voor het ontwerpen van lessen en activiteiten kwaliteitsvolle bronnen
Je creëert zelfstandig een krachtige leeromgeving in de klas
Je kiest en ontwikkelt functionele, rijke en creatieve ontwikkelingsmiddelen/leermaterialen
Je creëert, met oog voor gelijkenissen en verschillen, een ontwikkelingsgerichte en veilige speel-, leer- en leefomgeving voor elk individueel kind, binnen het kader van de ontwikkelingsdoelen en eindtermen.
Je beheerst de leerinhouden van de gegeven lessen/activiteiten
Je beheerst de leerinhouden van de verschillende leergebieden
Je bereidt zelfstandig lessen/activiteiten voor in verschillende leergebieden
Je creëert een rijke, gedifferentieerde leeromgeving met ondersteuning
Je voert zelfstandig lessen/activiteiten uit voor de verschillende leergebieden
Je geeft vanuit didactische meesterschap samen met kinderen betekenis aan actuele, authentieke contexten en stimuleert hun creatief denken en handelen om ze te laten groeien als volwaardige burgers.
Je stemt het handelen af op de leefwereld van de kinderen
Je instrueert, coacht en evalueert groeigericht met het oog op fundamenteel leren en maakt het leerproces zichtbaar voor alle betrokkenen.
Je brengt de leerinhouden helder en duidelijk over
Je evalueert adhv de criteria van de mentor in welke mate de geselecteerde doelen werden bereikt
Je experimenteert met diverse digitale onderwijsleermiddelen
Je geeft zowel tijdens het lesgeven als bij overgangsmomenten duidelijke instructies
Je rapporteert over een afgebakend moment met een aangeboden instrument
Je werkt in de zone van de naaste ontwikkeling
Je ontwikkelt een sterke professionele grondhouding via constructieve samenwerking met collega’s en externe partners en door kritische en ethische reflectie op je eigen onderwijspraktijk in de klas en op school.
Je gaat in deze context onderbouwd om met feedback
Je stelt in deze context vragen aan mentor, begeleider werkplekleren en collega's
Je stelt het eigen functioneren in vraag
Je plant en organiseert efficiënt je professionele taken, zowel autonoom als in team, definieert je professionaliseringsnoden en ontwikkelt je probleemoplossende vaardigheden en je innovatieve denk- en redeneervermogen.
Je past je in deze context aan wijzigende omstandigheden aan
Je plant je werk in deze context op een doelgerichte wijze
Je gaat efficiënt om met een digitale leeromgeving in functie van het eigen leerproces
Je creëert samen met collega’s vanuit de mensenrechten en het verdrag van mensen met een beperking een leeromgeving die gebaseerd is op gelijkwaardigheid en inclusiviteit.
Je bekrachtigt kinderen expliciet in hun sterktes
Je communiceert op een open, gelijkwaardige en inclusieve manier met kinderen, ouders, collega’s en externen en gebruikt de Nederlandse taal op een manier die gelijke onderwijskansen bevordert.
Je stemt de eigen communicatiestijl en het eigen register af op de context en de gesprekspartners
Je expliciteert verwachtingen naar kinderen
Je gaat spontaan en evenredig in interactie met elk kind
Je beheerst de Nederlandse taalvaardigheden
Je zet expressie functioneel in
Je kent de kracht van meertaligheid en zet die in als didactische hefboom
Je definieert en verdedigt je eigen weloverwogen, kritische en ethische positie in de relatie tussen onderwijs en samenleving, met aandacht voor veranderende maatschappelijk-culturele contexten.
Je neemt een standpunt in en handelt hiernaar
Je hebt inzicht in verschillende differentiatie- en ondersteuningsmodellen en -methodieken en integreert deze in het eigen didactisch en pedagogisch handelen.
Je stemt het pedagogisch handelen af op de noden van kinderen
Je stemt je didactische voorbereiding af op de noden van de kinderen
Je redeneert en handelt professioneel als leerkracht en draagt bij aan een duurzame en rechtvaardige samenleving waarbij de mensen- en kinderrechten en de wereldwijd overeengekomen ontwikkelingsprogramma’s het fundament vormen.
Je handelt in deze context respectvol
Je neemt een actieve en constructieve rol op in de samenwerking met collega's, ouders/verzorgers en externen gericht op een schoolbeleid dat een optimale schoolcontext creëert.
Je gaat in deze context discreet om met gegevens van kinderen, ouders en collega's
Je neemt in deze context spontaan en actief pedagogisch-didactische taken op
Je voert het brede takenpakket van de leerkracht in samenspraak uit
Je zoekt en selecteert zinvolle partnerschappen met de brede schoolgedachte als uitgangspunt.
Je participeert aan formele gesprekken met partners in en rond de school over breed onderwijsgerelateerde materie
Je werkt doelgericht aan het welbevinden en de betrokkenheid van alle leerlingen in functie van krachtig leren.
Je gebruikt aangepaste werk- en groeperingsvormen
Je hanteert een positieve pedagogische begeleiding
Je motiveert kinderen
Je neemt verantwoordelijkheid op voor de totale ontwikkeling (welbevinden, de betrokkenheid en het leerproces) van kinderen in de klas

Leerinhoud

Tijdens werkplekleren laten we je heel snel kennis maken met de nieuwe context waarvoor jijj wordt opgeleid. Vanaf oktober ga je wekelijks 1dag per week naar de leerwerkplek. Op vastgelegde momenten doorheen het jaar zal je een volledige week aanwezig zijn. Er zullen op bepaalde tijdstippen positiebepalingen plaatsvinden. Op deze manier weet je hoever je staat in je leerproces. Op het einde van het jaar wordt er een evaluatiegesprek gehouden.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage630,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00