Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
BI/TE vakinhoud V.2 STEM-project (oneven jaren)39812/3452/2526/1/03
Studiegids

BI/TE vakinhoud V.2 STEM-project (oneven jaren)

39812/3452/2526/1/03
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Biologie
    • Techniek
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Gadeyne Judith, Vermeiren Kristel
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit olod gaan we projectmatig, geïntegreerd en thematisch te werk. Er is aandacht voor vakoverstijgend werken: niet alleen biologische of technische concepten en principes maar ook kennis en vaardigheden uit andere, al dan niet verwante vakgebieden zullen aan bod komen. Er is speciale aandacht voor de reflectief ontdekkende, onderzoekende en ontwerpende aanpak. Jullie worden in kleine, heterogene groepen onderverdeeld. Jullie zetten expertise vanuit het andere onderwijsvak en vanuit de natuurwetenschappen (onderzoeksvraag – hypothese -proefopzet – resultaten – conclusies) en techniek (behoefte – probleem - technisch proces - onderzoek) in.
De bedoeling is dat jullie interdisciplinair leren samenwerken. De lector coacht jullie in de ontdekkingstocht naar een oplossing voor de verschillende vragen die gesteld worden. Er is uiteraard ook steeds aandacht voor een correcte vakinhoudelijke invulling bij de oplossing van de gestelde problemen. Jullie ontwerpen een draaiboek en activiteitenfiches waarmee een thema volgens het STEM-kader en de nieuwe eindtermen STEM 1 ste graad A-stroom (en optievakken) uitgewerkt wordt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Benadert informatie op een kritisch-constructieve wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
handelt vanuit een onderzoekende houding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
Toont de ambitie om zelfstandig of in groepsverband zijn kwaliteiten in te zetten, handelen/denken bij te sturen om onderwijsgerelateerde taken tot een goed einde te brengen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Kernwoorden voor dit opleidingsonderdeel zijn:
STEM (is een letterwoord en staat voor Science Technology, Engineering en Mathematics)
EDO (staat voor Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (nieuwe kennis verwerven, systeemdenken, waarden en normen bespreekbaar maken, emoties bespreekbaar maken, actiebereidheid en participatief werken)





Met individuele begeleiding en coaching ga je aan de slag met je leerdoelen. Deze coaching bestaat erin dat je met jouw vragen kan langsgaan tijdens de hoor- en werkcolleges die voor jouw klasgroep geroosterd staan. Jij bent de initiatiefnemer en neemt contact op met je lector die bepaalt tijdens welke les je aanwezig kan zijn. In dit opleidingsonderdeel zijn er dus geen hoor- en werkcollega’s en ga je zelfstandig aan de slag met je leerinhouden.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
CursusVerplicht
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Individuele begeleiding3,00 uren
Werktijd buiten de contacturen72,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00PE
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00De projectopdracht kan in zijn geheel of gedeeltelijk worden hernomen. De student moet ten laatste bij exameninzage contact opnemen bij de resp. lectoren om de details te bespreken. Indienen project: de eerste dag van de 2de examenperiode.

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.

Aanwezigheid tijdens de lessen is aangewezen voor dit opleidingsonderdeel aangezien actieve participatie in de lessen nodig is om ervoor te zorgen dat de student de beoogde competenties voldoende ontwikkelt. Elke afwezigheid tijdens een aangekondigd presentatie - of evaluatiemoment dient gewettigd te worden.