Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
GE vakdidactiek V (oneven jaren)39831/3452/2526/1/67
Studiegids

GE vakdidactiek V (oneven jaren)

39831/3452/2526/1/67
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Geschiedenis
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Colman Vicky
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelopdrachten. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelopdrachten een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student deze deelopdracht niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelopdrachten waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10/20 behaalde, moeten wel opnieuw afgelegd worden in de tweede examenperiode.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Zet de correcte (vak)didactiek in voor het onderwijsvak, met oog voor de verschillende elementen van hedendaagse didactische modellen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Integreert en linkt relevante maatschappelijke thema's en internationale ontwikkelingen in de lespraktijk, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: doelgericht werken
Ontwerpt effectieve lessen door leerstrategieën zoals herhaling, variatie in oefenmateriaal, afbouw in ondersteuning gericht in te zetten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Gaat vaardig om met eindtermen, leerplannen van verschillende onderwijsverstrekkers en lesdoelen, op samenhangende wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beoordeelt (les)materialen vanuit een aangereikt referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Integreert innovatieve initiatieven in zijn/haar praktijkcontext, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Hanteert didactische inzichten, onderwijskundige kaders en vakspecifieke strategieën ( formuleren doelen, werkvormen, didactische principes, instructies en vragen formuleren) bij observaties van de klaspraktijk of het uitwerken van een lesvoorbereiding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Benadert informatie op een kritisch-constructieve wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Maakt een planning op korte en lange termijn, voert uit en stuurt bij waar nodig, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
Gebruikt verworven kennis en vaardigheden in nieuwe situaties, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Probeert nieuwe dingen uit met een kritische blik, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: moed
Creëert voor zichzelf de ruimte om te experimenteren, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: open houding
Neemt een kritische houding aan tav het eigen referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

In dit olod vertalen we de vakdidiactische principes van het geschiedenisonderwijs naar een krachtige leeromgeving. De leerinhouden uit het olod geschiedenis zijn geïntegreerd of worden toegepast in de voor de student verplichte outdoor-activiteiten.



Met individuele begeleiding en coaching ga je aan de slag met je leerdoelen. Deze coaching bestaat erin dat je met jouw vragen kan langsgaan tijdens de hoor- en werkcolleges die voor jouw klasgroep geroosterd staan. Jij bent de initiatiefnemer en neemt contact op met je lector die bepaalt tijdens welke les je aanwezig kan zijn. In dit opleidingsonderdeel zijn er dus geen hoor- en werkcollega’s en ga je zelfstandig aan de slag met je leerinhouden.

Studiematerialen (lijst)

(cursus) materiaal op de elektronische leeromgeving digitapVerplicht
Powerpoints op digitapVerplicht
Studiewijzer geschiedenis vakdidactiek VVerplicht
Sleutels tot historisch denken. Handboek vakdidactiek geschiedenisVerplicht€ 35,00
  • Auteur: S. Bollen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Individuele begeleiding3,00 uren
Werktijd buiten de contacturen72,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00Opdrachten (permanente evaluatie)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00Opdrachten (permanente evaluatie)

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.