Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Taalvaardige leerkracht40743/3453/2526/1/28
Studiegids

Taalvaardige leerkracht

40743/3453/2526/1/28
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Mechelen) als Taalvaardige leerkracht
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Turnhout) als Taalvaardige leerkracht
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bernaert Ilse, De Beule Els, De Grave Hanne, Ruttens Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester) of 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Komt aan bod in dit opleidingsonderdeel:

- Nederlands als onderwijstaal

- Feedback geven (mondeling en schriftelijk)

- Tips voor helder taalgebruik

- Lesmateriaal ontwikkelen

- Tips voor communicatie met anderstalige leerlingen en ouders

- Verbindende communicatie

OLR-Leerdoelen (lijst)

leerbevordering: de beginsituatie bepalen
Je gebruikt toegankelijke taal, afgestemd op het doelpubliek
interactie: constructief samenwerken
Je formuleert feedback op een respectvolle manier in communicatie met een leerling of zijn ouders
interactie: diversiteit hanteren
Je past de inzichten in de talige culturele diversiteit van een grootstedelijke context toe.
Je past je schriftelijk taalgebruik aan de taalnoden van de leerling aan
Je past je mondelinge taalgebruik aan de taalnoden van de ouders aan
interactie: taal ontwikkelen
Je stelt leerlingenmateriaal op in Standaardnederlands
Je reikt hulpmiddelen aan die leerlingen stimuleren bij hun taalontwikkeling
zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
Je wendt hulpbronnen aan om tot een correct en professioneel taalgebruik te komen (schriftelijk en mondeling)

Leerinhoud

- Nederlands als onderwijstaal

- Feedback geven (mondeling en schriftelijk)

- Tips voor helder taalgebruik

- Lesmateriaal ontwikkelen

- Tips voor communicatie met anderstalige leerlingen en ouders

- Verbindende communicatie



Studiematerialen (lijst)

Cursusmateriaal via DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Werktijd buiten de contacturen61,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00