Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Lesgeven in mijn vak C40741/3453/2526/1/57
Studiegids

Lesgeven in mijn vak C

40741/3453/2526/1/57
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Mechelen) als Lesgeven in mijn vak C
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Turnhout) als Lesgeven in mijn vak C
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Belder Imke, Heuvelmans Rony
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 01.12.2025 (1ste semester) of 15.03.2026 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Vanuit het algemeen didactisch referentiekader leer je stapsgewijs een krachtige, taalontwikkelende les voorbereiden in je eigen vakgebied en werk je een variatie aan evaluatiemethodieken uit. Deze lesvoorbereiding is een andere dan de leertaak ingediend bij Lesgeven in mijn vak A en uitgevoerd in Lesgeven in mijn vak B. 

Opleiding gestart in februari '25: de eindevaluatie is een schriftelijke leertaak.

Opleiding gestart in september '25: de eindevaluatie is een schriftelijke leertaak die je mondeling komt toelichten tijdens de evaluatieperiode. 


 
 

OLR-Leerdoelen (lijst)

leerbevordering: doelgericht werken
Je beargumenteert je lesontwerp vanuit een grondige studie van je leerplan
Je onderzoekt welke transversale/vakdoordringende eindtermen relevant zijn voor je les
Je motiveert hoe je aan attitudedoelen werkt tijdens je les
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Je selecteert leerinhouden op basis van actuele betrouwbare, wetenschappelijke bronnen
Je situeert je les vertrekkende vanuit de analyse van een jaarplan / het leerplan / de eindtermen
leerbevordering: gevarieerd evalueren
Je werkt een variatie aan evaluatiemethodieken uit voor je vak
Je zet in op breed evalueren gekoppeld aan je lesdoelen
Je reflecteert over de toepasbaarheid van verschillende evaluatiemethodieken voor je vak
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Je ontwerpt een krachtige les op basis van het algemeen didactisch referentiekader, met oog voor differentiatie en taalontwikkelend lesgeven
Je ontwerpt een krachtige les of lessenreeks met een variatie aan vakdidactische werkvormen
Je zet activerende werkvormen in afgestemd op de beginsituatie en lesdoelen
interactie: de klas managen
Je maakt bij het uitwerken van je les weloverwogen keuzes m.b.t. klasorganisatie in het kader van activering en/of differentiatie
interactie: taal ontwikkelen
Je ontwerpt een les waarin taalontwikkelende methodes zijn geïntegreerd
Je gebruikt didactische vakterminologie correct en adequaat bij het bespreken van het didactisch handelen

Leerinhoud

• Didactisch referentiekader
• Beginsituatie
• Leerplan
• Onderwijsdoelen
• Leerinhoud
• Didactische werkvormen
• Didactische principes
• Didactisch materiaal
• Didactisch handelen
• Evaluatie
• Taalontwikkelend lesgeven

Verplicht aan te kopen handboek:
Schelfhout, W., Tanghe, E. (2023). Algemene Didactiek: Didactisch Referentiekader Voor Lesvoorbereiding en Lesanalyse.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Els Tanghe

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing8,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen53,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00