Academiejaar
                  2025-26
               
               Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
 
 
               
                  In andere opleidingen:
                  
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Praktijk op de stageschool 1
 
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Praktijk op de stageschool 1
 
 
                
             
            
               
                  Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
               
               
                  Studieomvang: 
                  12 studiepunten
               
               
               
               
             
         Co-titularis(sen): Geuvens Liesbeth, Vermylen Paul, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
 
         Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 300,00 uren
Korte omschrijving
Jouw werkplekleren vindt plaats op de school waar stage doet. Je doet stage in het vak waarvoor je nuttige beroepservaring aantoonde (NBE-vak).
Je voert gericht observatie opdrachten uit. 
Je maakt een analyse van jouw startpositie als leraar.
Je past de kaders en inzichten uit de leergemeenschap, de pedagogische, didactische en taal/digitale leerlijnen toe. 
Je ontwerpt en geeft lessen op je stageschool. 
Je zet de feedback die je ontvangt van je schoolmentor en je AP-begeleider om in acties die je lesgeven versterken. 
Je bundelt deze informatie, acties en reflecties in een portfolio.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
	
		| Je analyseert het gebruikte leerlingmateriaal op helderheid | 
	
		| Je hanteert in de reële context een verzorgd en rijk/gevarieerd taalgebruik en gepaste vaktaalwoorden toe | 
	
interactie: diversiteit hanteren
	
		| Je analyseert en interpreteert in reële context het gedrag van adolescenten vanuit een ontwikkelingspsychologisch kader | 
	
interactie: de klas managen
	
		| Je analyseert en interpreteert in reële context welke pedagogisch-didactische maatregelen bijdragen tot een krachtig klasmanagement | 
	
zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
	
		| Je omschrijft hoe de observaties bijdragen tot het bepalen en verfijnen van je professionele identiteit als leerkracht | 
	
zelfontwikkeling: planmatig handelen
	
		| Je volgt de administratie over het werkplekleren proactief en autonoom op | 
	
leerbevordering: doelgericht werken
	
		| Je geeft doelgerichte lessen in de reëele context | 
	
		| Je linkt de geobseveerde les correct aan de leerplandoelen/eindtermen/ontwikkelingsdoelen | 
	
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
	
		| Je formuleert voor één geobserveerde les concrete vakgebonden lesdoelen | 
	
		| Je zet twee gekozen didactische principes actief in bij het geven van lessen in de reële context | 
	
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
	
		| Je analyseert in welke mate de geobserveerde les breinvriendelijk wordt opgebouwd | 
	
		| Je rapporteert over de didatische aanpak van de mentor (lesopbouw, doelgerichtheid) | 
	
		| Je rapporteert over één didactisch principe dat aan bod komt in een geobserveerde les | 
	
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
	
		| Je analyseert en interpreteert op welke manier de leerkracht autonomie-ondersteuning en structuur inzet om leerlingen te motiveren | 
	
		| Je analyseert hoe de leerkracht verbinding legt met de leerlingen | 
	
		| Je legt in de reële context verbinding met de leerlingen | 
	
zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
	
		| Je lijst de gebruikte digitale tools op die de mentor inzet | 
	
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
	
		| Je analyseert de beginsituatie van een reële klas met oog voor diversiteit | 
	
leerbevordering: talentgericht differentiëren
	
		| Je analyseert hoe de leerkracht het studie- en beroepskeuzeproces van de leerlingen ondersteunt | 
	
		| Je analyseert welke werkvormen en leermiddelen gebruikt worden in de geobserveerde les | 
	
Leerinhoud
Je analyseert de geobserveerde lessen en je koppelt deze aan de kaders en inzichten uit de leergemeenschap en de pedagogische, didactische, taal/digitale leerlijnen. 
Je voert pedagogische, didactische en observatieopdrachten uit op de school waar je stage doet.
Studiematerialen (lijst)
 Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplichtOnderwijsorganisatie

 Werkvormen
 Werkplekleren en/of stage300,00 urenToetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Eerste examenperiode | Portfolio | 50,00 |  | 
	
		| Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 50,00 |  |