Academiejaar
                  2025-26
               
               Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
 
 
               
                  In andere opleidingen:
                  
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Digivaardige leerkracht
 
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Digivaardige leerkracht
 
 
                
             
            
               
                  Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
               
               
                  Studieomvang: 
                  3 studiepunten
               
               
               
               
             
         Co-titularis(sen): De Grave Hanne
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
 
         Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 14,00 uren
Korte omschrijving
In dit OLOD ontdekken we de didactische meerwaarde van digitale tools in je lespraktijk. We reiken een theoretisch kader aan om kritisch naar het inzetten van digitale tools in je les te kijken. Daarnaast verkennen we het digitale leerplatform Smartschool.
OLR-Leerdoelen (lijst)
zelfontwikkeling: planmatig handelen
	
		| Je professionaliseert op een zinvolle manier op basis van je eigen inschatting van je digitale begincompetenties | 
	
leerbevordering: doelgericht werken
	
		| Je implimenteert succesvol een digitale tool, met ondersteuning van een handleiding of andere materialen | 
	
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
	
		| Je beoordeelt de sterktes, uitdagingen en inzetbaarheid van een digitaal leermiddel in een onderwijssituatie | 
	
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
	
		| Je motiveert bij een onderwijskundige casus waar digitale ondersteuning een meerwaarde biedt en waarom | 
	
interactie: constructief samenwerken
	
		| Je gebruikt digitale leermiddelen in functie van het ontwerpen van een les | 
	
zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
	
		| Je zoekt actief naar en experimenteert met het aanbod van vakgebonden digitale tools | 
	
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
	
		| Je onderbouwt didactisch waarom je digitale leermiddelen voor een bepaalde doelgroep inzet | 
	
Leerinhoud
- Digitale competenties van de leerkracht
- Digitale competenties van de leerlingen
- TPACK-model als theoretisch kader
- Kennisclips
- Kennismaking met Smartschool
- Tips voor online lesgeven
Studiematerialen (lijst)
 Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplichtToetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 |  | 
	
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 |  |