Academiejaar
                  2025-26
               
               Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
 
 
               
                  In andere opleidingen:
                  
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Taalvaardige leerkracht
 
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Taalvaardige leerkracht
 
 
                
             
            
               
                  Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
               
               
                  Studieomvang: 
                  6 studiepunten
               
               
               
               
             
         Co-titularis(sen): Bernaert Ilse, De Beule Els, De Grave Hanne, Ruttens Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
 
         Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 152,00 uren
Korte omschrijving
Komt aan bod in dit opleidingsonderdeel:
- Nederlands als onderwijstaal
- Feedback geven (mondeling en schriftelijk)
- Tips voor helder taalgebruik
- Lesmateriaal ontwikkelen
- Tips voor communicatie met anderstalige leerlingen en ouders
- Verbindende communicatie
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
	
		| De student reflectert op basis van het model van verbindende communicatie over het eigen denken en handelen in relatie tot anderen | 
	
		| De student stelt foutloos leerlingenmateriaal op | 
	
interactie: diversiteit hanteren
	
		| De student houdt rekening met diverse culturele referentiekaders in de omgang met leerlingen en hun ouders | 
	
		| De student past de inzichten in de talige culturele diversiteit van een grootstedelijke context toe. | 
	
		| De student past in zijn schriftelijke en in mondelinge communicatie zijn taal aan aan de noden van de leerling | 
	
		| De student past in zijn schriftelijke en in mondelinge communicatie zijn taal aan aan de noden van de ouders | 
	
interactie: constructief samenwerken
	
		| De student formuleert in communicatie met een leerling of zijn ouders op een respectvolle manier feedback | 
	
		| De student hanteert professioneel taalgebruik in zijn schriftelijke en mondelinge communicatie met directie en collega's | 
	
zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
	
		| De student wendt hulpbronnen aan om tot een correct en professioneel taalgebruik te komen (schriftelijk en mondeling) | 
	
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
	
		| De student gebruikt heldere instructietaal | 
	
Leerinhoud
- Nederlands als onderwijstaal
- Feedback geven (mondeling en schriftelijk)
- Tips voor helder taalgebruik
- Lesmateriaal ontwikkelen
- Tips voor communicatie met anderstalige leerlingen en ouders
- Verbindende communicatie
Studiematerialen (lijst)
 Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplichtToetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 |  | 
	
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 |  |