Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Lesgeven in mijn praktijkvak C41109/3458/2526/1/21
Studiegids

Lesgeven in mijn praktijkvak C

41109/3458/2526/1/21
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Lesgeven in mijn praktijkvak C
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Lesgeven in mijn praktijkvak C
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Belder Imke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Korte omschrijving

Vanuit het algemeen didactisch referentiekader leer je stapsgewijs een krachtige, taalontwikkelende les voorbereiden in je eigen vakgebied (NBE-vak) en werk je een variatie aan evaluatiemethodieken uit. Deze lesvoorbereiding is een andere dan de leertaak ingediend bij Lesgeven in mijn praktijkvak A en uitgevoerd in Lesgeven in mijn praktijkvak B. 

Opleiding gestart in februari of september '24: de eindevaluatie is een schriftelijke leertaak.
Opleiding gestart in september '25: de eindevaluatie is een schriftelijke leertaak die je mondeling komt toelichten tijdens de evaluatieperiode.

OLR-Leerdoelen (lijst)

interactie: taal ontwikkelen
De student ontwerpt een les waarin taalontwikkelende werkvormen zijn geïntegreerd
interactie: de klas managen
De student maakt bij het uitwerken van zijn les weloverwogen keuzes m.b.t. klasorganisatie
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student situeert zijn lesinhoud, vertrekkende vanuit de analyse van een jaarplan / het leerplan / de eindtermen
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student analyseert een vakleerplan/ de vakeindtermen en onderzoekt welke transversale / vakdoordringende eindtermen relevant zijn voor de praktijkles / voor de arbeidsplaats van de leerlingen
De student ontwerpt een les waarin taalontwikkelende methodes zijn geïntegreerd
leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student zet (digitale) leermiddelen gericht in in zijn les
leerbevordering: gevarieerd evalueren
De student ontwerpt een gepaste evaluatiemethodiek gekoppeld aan specifieke doelen
De student reflecteert over de toepasbaarheid van verschillende evaluatiemethodieken voor zijn vak

Leerinhoud

• Didactisch referentiekader
• Beginsituatie
• Leerplan
• Onderwijsdoelen
• Leerinhoud
• Didactische werkvormen
• Didactische principes
• Didactisch materiaal
• Didactisch handelen
• Evaluatie
• Taalontwikkelend lesgeven

Verplicht aan te kopen handboek:
Schelfhout, W., Tanghe, E. (2023). Algemene Didactiek: Didactisch Referentiekader Voor Lesvoorbereiding en Lesanalyse.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Els Tanghe

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing12,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
Werktijd buiten de contacturen114,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00