Academiejaar
                  2025-26
               
               Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
 
 
               
                  In andere opleidingen:
                  
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Lesgeven in mijn praktijkvak C
 
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Lesgeven in mijn praktijkvak C
 
 
                
             
            
               
                  Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
               
               
                  Studieomvang: 
                  6 studiepunten
               
               
               
               
             
         Co-titularis(sen): De Belder Imke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
 
         Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren
Korte omschrijving
Vanuit het algemeen didactisch referentiekader leer je stapsgewijs een krachtige, taalontwikkelende les voorbereiden in je eigen vakgebied (NBE-vak) en werk je een variatie aan evaluatiemethodieken uit. Deze lesvoorbereiding is een andere dan de leertaak ingediend bij Lesgeven in mijn praktijkvak A en uitgevoerd in Lesgeven in mijn praktijkvak B. 
Opleiding gestart in februari of september '24: de eindevaluatie is een schriftelijke leertaak.
Opleiding gestart in september '25: de eindevaluatie is een schriftelijke leertaak die je mondeling komt toelichten tijdens de evaluatieperiode.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
	
		| Je ontwerpt een les waarin taalontwikkelende werkvormen zijn geïntegreerd | 
	
		| Je gebruikt didactische vakterminologie correct en adequaat bij het bespreken van het didactisch handelen | 
	
interactie: de klas managen
	
		| Je maakt bij het uitwerken van je les weloverwogen keuzes m.b.t. klasorganisatie in het kader van activering en/of differentiatie | 
	
leerbevordering: doelgericht werken
	
		| Je beargumenteert je lesontwerp vanuit een grondige studie van je leerplan | 
	
		| Je motiveert hoe je aan vakgebonden attitudedoelen (veiligheid, hygiëne, nauwkeurigheid,…) werkt tijdens je les | 
	
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
	
		| Je situeert je les vertrekkende vanuit de analyse van een jaarplan / het leerplan / de eindtermen | 
	
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
	
		| Je ontwerpt een krachtige les op basis van het algemeen didactisch referentiekader, met oog voor differentiatie en taalontwikkelend lesgeven | 
	
		| Je ontwerpt een krachtige les of lessenreeks met een variatie aan vakdidactische werkvormen | 
	
		| Je zet activerende werkvormen in afgestemd op de beginsituatie en lesdoelen | 
	
		| Je onderzoekt welke transversale/vakdoordringende eindtermen relevant zijn voor je (praktijk)les/de arbeidsplaats van de leerlingen | 
	
leerbevordering: gevarieerd evalueren
	
		| Je zet in op breed evalueren gekoppeld aan je lesdoelen | 
	
		| Je reflecteert over de toepasbaarheid van verschillende evaluatiemethodieken voor je vak | 
	
		| Je werkt een variatie aan evaluatiemethodieken uit voor je vak | 
	
Leerinhoud
•	Didactisch referentiekader
•	Beginsituatie 
•	Leerplan
•	Onderwijsdoelen
•	Leerinhoud
•	Didactische werkvormen
•	Didactische principes
•	Didactisch materiaal
•	Didactisch handelen
•	Evaluatie 
•	Taalontwikkelend lesgeven
Verplicht aan te kopen handboek:
Schelfhout, W., Tanghe, E. (2023). Algemene Didactiek: Didactisch Referentiekader Voor Lesvoorbereiding en Lesanalyse.
Studiematerialen (lijst)
 (Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
 Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 |  | 
	
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 |  |