Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Praktijk op de eigen werkplek 1
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Praktijk op de eigen werkplek 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
12 studiepunten
Co-titularis(sen): Geuvens Liesbeth, Vermylen Paul, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 300,00 uren
Korte omschrijving
Jouw werkplekleren vindt plaats op de school waar je tewerkgesteld bent.
Je voert gericht observatie opdrachten uit.
Je ontwerpt en geeft krachtige lessen op je eigen werkplek.
Je zet de feedback die je ontvangt van je schoolmentor en je AP-begeleider om in acties die je lesgeven versterken.
Je bundelt deze informatie, acties en reflecties in een portfolio.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
De student gebruikt gepast vaktaalwoorden |
De student gebruikt heldere taal |
De student hanteert schriftelijk en mondeling een verzorgd taalgebruik |
De student licht op vraag van de leerlingen vaktaalwoorden toe |
interactie: de klas managen
De student heeft een actieve, gepaste houding |
De student neemt gericht de klasruimte in |
De student heeft oog voor voor de organisatie van het praktijklokaal, veiligheid en/of hygiëne |
De student onderneemt actie ifv zijn klasmanagement (structuur bieden, grenzen stellen, omgangsvormen bewaken) |
leerbevordering: doelgericht werken
De student bakent in zijn lesvoorbereiding duidelijke lesfasen af en zorgt voor vlotte overgangen. |
De student benadrukt de lesfasen en verzorgt de overgangen tussen de lesfasen |
De student past de gekozen didactische principes toe |
De student voert de gekozen werkvormen vaardig uit en zet leermiddelen gericht in |
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student bereidt een les of een aantal lesfasen voor vertrekkend vanuit het werkplan van de mentor |
De student selecteert praktijkgerichte informatie die aansluit bij het niveau van de klasgroep |
De student stelt voor een les of voor een aantal lesfasen duidelijke lesdoelstellingen op. |
De student bepaalt, ondersteund door de mentor en/of de LIO-begeleider, de leerinhoud om de lesdoelen te bereiken. |
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student is positief aanwezig in de klas |
De student maakt de opbouw en doelstelling van de les duidelijk naar leerlingen toe |
De student werkt aan veilig leerklimaat |
interactie: constructief samenwerken
De student profileert zich als beginnen leerkracht op de werkplek |
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student past het taalgebruik aan aan de doelgroep |
De student beslist, ondersteund door de mentor en/of LIObegeleider welke didactische principes extra aandacht moeten krijgen en verwerkt deze in een les of een aantal lesfasen |
De student kiest , ondersteund door de mentor en/of de LIO-begeleider ,een selectie van werkvormen en leermiddelen die helpen om de lesdoelen efficiënt te bereiken |
De student zet gerichte observaties in om vakdidactische en vakinhoudelijke inzichten te verwerven |
De student zet gerichte observaties in om vakdidactische en vakinhoudelijke inzichten te verwerven. |
Leerinhoud
Je analyseert de geobserveerde lessen en je koppelt deze aan de kaders en inzichten uit de leergemeenschap en de pedagogische, didactische, taal/digitale leerlijnen.
Je voert pedagogische, didactische, en observatieopdrachten uit op de school waar je tewerkgesteld bent.
Studiematerialen (lijst)
Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplichtOnderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage300,00 urenToetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 50,00 | |
Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 50,00 | |