Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat HR-support (Antwerpen), trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: De Saeger Elke
Andere co-titularis(sen): Bertels Karlijne, El Issati Mariam, Wong Kai Yee
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel (OLOD) ‘Actuele thema’s’ streeft ernaar de geleerde HR-processen en de eigen professionele houding te bekijken door een bril van inclusie en diversiteit.
Vanuit een kruisbestuiving tussen verschillende opleidingen aan deze hogeschool wordt een DIVE-IN week georganiseerd met tal van workshops en lezingen rond deze thema’s. Het volgen van deze sessies is een verplicht onderdeel van de opleiding.
De sessies uit de DIVE-IN week en de aangeboden werkvormen tijdens de lessen vormen de basis voor je vaardigheidsproeven doorheen de lessen en een portfolio als eindproduct.
In dit OLOD staan casusbespreking en praktijk centraal.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je ondersteunt bij de uitvoering van het HR-beleid, rekening houdend met de balans tussen werkgevers en werknemers belangen.
Je reflecteert over je deelname aan lessen, lezingen en workshops van de DIVE-IN week. |
Je formuleert je inzichten en legt verbanden tussen de actuele HR-thema's in het kader van diversiteit en inclusie. |
Je analyseert de HR-processen op van een bedrijf aan de hand van de aangeboden theoretische kaders ikv diversiteit en inclusie in de opleiding. |
Je handelt conform de sociaal-juridische kaders.
Je koppelt sociaal juridische kaders aan de actuele HR-thema's in het kader van diversiteit en inclusie in de HR-praktijk. |
Je handelt integer, discreet, klantgericht en loyaal aan de organisatie, met oog voor de diversiteit en het welzijn van de medewerkers.
Je formuleert je mening op een discrete, integere manier met oog voor de loyaliteit t.a.v. je werkplek en de diversiteit en het welzijn van medewerkers. |
Je communiceert zowel schriftelijk als mondeling doelgericht in verschillende talen en op maat van je doelpubliek.
Je hanteert begrippen in het kader van diversiteit en inclusie op een correcte manier en legt verbanden tussen deze begrippen en HR-thema's. |
Je plant en organiseert proactief en efficiƫnt je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief met het oog op het realiseren van kwaliteit.
Je stelt je verantwoordelijk voor de tijdige en kwaliteitsvolle oplevering van het eindproduct. Je rapporteert over je vorderingen, gevolgde taalondersteuningsessies en stuurt bij waar nodig. |
Je stuurt je eigen professionalisering door middel van zelfreflectie en deskundigheidsontwikkeling.
Je maakt een analyse aan de hand van Kruispuntdenken en linkt dit aan mogelijke kansen en belemmeringen op de arbeidsmarkt. |
Leerinhoud
Onze maatschappij wordt beïnvloed door ontelbaar veel culturen. Culturele verschillen en invloeden zijn niet weg te denken uit ons leven, en dat is niet anders voor ‘personeel’. Een diverse en inclusieve werkomgeving stimuleert de creativiteit, het innovatieve vermogen en zorgt voor betere prestaties.
Een divers personeelsbestand kan ook leiden tot betere besluitvorming. Het is aangetoond dat diverse teams slimmer zijn, meer sociaal bewustzijn.
Iedereen hoort welkom te zijn op de werkvloer, ongeacht achtergrond of seksuele geaardheid.
We gidsen onze studenten daarom graag in het vormen van een professionele houding rond inclusie en diversiteit. We gaan samen ook op zoek naar handvaten bij een meer diverse, inclusieve en gelijkwaardige organisatie.
We maken in dit OLOD op een praktische manier kennis met volgende thema’s omtrent diversiteit en inclusie:
• Begrippenkader ‘Diversiteit en inclusie’
• Een praktische kijk op ‘Kruispuntdenken’
• Universal Design
• Diversiteit in organisaties
• Diversiteit en ‘ik’
• Een divers en inclusief personeelsbeleid
DIVE-IN week:
Vlak voor de paasvakantie staat de DIVE-IN week gepland.
DIVE-IN staat voor Diversiteit en Inclusie. Tijdens deze week willen we zowel studenten, lectoren als professionals uit het werkveld laten kennismaken met deze twee belangrijke begrippen. Aan de hand van allerlei interessante activiteiten, duiken we, of diven we in de fascinerende wereld van diversiteit en inclusie. We willen elke deelnemer inspireren en tools geven om hier zelf mee aan de slag te gaan. Verschillende bachelor- en graduaatsopleidingen van de departementen Mens & Maatschappij en Onderwijs & Training zijn de drijvende kracht achter deze boeiende week.
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Naast de studiewijzer en Digitap is er geen bijkomend lesmateriaal noodzakelijk voor dit opleidingsonderdeel.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 60,00 | |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | |