Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat Internet of Things, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Stevens Wouter
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Projectvaardigheden behandelt de sociale en communicatieve vaardigheden die nodig zijn om aan een project te werken in de IT-sector.
Het olod Projectvaardigheden bereidt voor op het opstellen van documentatie en het communiceren in teamverband.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je analyseert een IoT-project in samenspraak met de klant/gebruiker en/of met collega-experten en stelt technische oplossingen voor.
Je analyseert een project, en maakt hiervoor een planning. |
Je hebt aandacht voor privacy en regelgeving, ethische aspecten en implementeert cyberveiligheidsmaatregelen.
Je handelt volgens de deontologische principes om de hoogste professionele standaarden te waarborgen. |
Je werkt op een constructieve en flexibele manier samen in een team, plant en neemt verantwoordelijkheid op.
Je past in groep de aangeleerde principes toe in een eenvoudige case. |
Je documenteert het eigen werk en informeert opdrachtgevers en collega-experts over gemaakte afspraken en uitgevoerde werken.
Je documenteert jouw werkzaamheden, en rapporteert hierover aangepast aan het doelpubliek. |
Je communiceert professioneel en doelgroepgericht, weet vlot informatie te zoeken en begrijpen uit (anderstalige) bronnen en hanteert correcte vakterminologie.
Je geeft een presentatie over jouw werkzaamheden, aangepast aan het doelpubliek. |
Je gebruikt correcte communicatievaardigheden in een vergadering. |
Je rapporteert schriftelijk over het geleverde werk, aangepast aan de doelgroep. |
Je communiceert mondeling over het geleverde werk, aangepast aan de doelgroep. |
Je past feedbacktechnieken toe om de communicatie te verbeteren en het leerproces te bevorderen. |
Je reflecteert op, ontwikkelt en verbetert continu eigen vaardigheden en kennis, volgt ontwikkelingen in de snel veranderende IoT-wereld en identificeert persoonlijke ontwikkelingsbehoeften.
Je reflecteert over het gebruik van inclusieve maatregelen. |
Leerinhoud
- Basisprincipes van synchrone communicatie:
- Feedback geven en ontvangen
- Gesprekstechnieken
- informatie inwinnen
- Technische vereisten
- Functionele vereisten
- informatie verstrekken
- Met experten / peers / eindgebruikers / klanten
- Teamwerking
- Vergadertechnieken
- notuleren
- rapporteren
- presenteren
- Projectmethodieken
- Waterfall / Agile / Scrum
- ITIL
- Basisprincipes van asynchrone communicatie:
- Documenteren
- Aangepast aan het doelpubliek
- Experten
- Peers
- Eindgebruikers / klanten
- Digitale etiquette
- Professioneel, beleefd, respectvol
- Hoe omgaan met mails / chat
- Gebruik van spellingcontrole
- Planning opmaken
- Agenda
- kalender
- gant chart
- mijlpalen
Studiematerialen (lijst)
StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplichtToetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 40,00 | Digitaal in te dienen en mondelinge verdediging tijdens de lesweken |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 40,00 | Digitaal in te dienen en mondelinge verdediging tijdens de lesweken |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 60,00 | |
Toetsing (tekst)
Verplichte aanwezigheid bij de onderwijsactiviteiten
Er wordt een 0 op het deelexamen “vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken” gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis. De leerdoelen van dit opleidingsonderdeel kunnen enkel tijdens de onderwijsactiviteiten aangeleerd worden gezien de vereiste interactie met de groep en/of lector. Voor een student die 1/3de of meer van de contactmomenten afwezig is, is het niet meer mogelijk om de gemiste onderwijsactiviteiten tijdens de resterende contactmomenten bij te werken.