Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat Internet of Things, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Overveldt Maarten
Andere co-titularis(sen): De Ridder Ward
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
In het olod Smart Home Project maken de studenten kennis met organisaties waarin ze later terecht kunnen komen. Ook leren de studenten werken met verschillende Smart Home toepassingen. Door binnen een brede waaier aan organisaties en technologieën in contact te komen met verschillende aspecten van het werkveld van de IOT-technicus krijgen de studenten de mogelijkheid om te ontdekken waar hun interesses liggen.
Het Smart Home Project bereidt voor op IoT Werkplekleren en het IoT project
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je analyseert een IoT-project in samenspraak met de klant/gebruiker en/of met collega-experten en stelt technische oplossingen voor.
Je selecteert en gebruikt de correcte professionele hardware. |
Je maakt een componentenlijst op op basis van de vraag van de klant. |
Je stelt, op basis van een gemaakte analyse, een IoT-systeem samen uit beschikbare componenten en configureert hiervoor de nodige parameters.
Je configureert een smart home systeem. |
Je installeert een volledig IoT-systeem volgens aangeleverde specificaties en geldende kwaliteitsnormen.
Je bekabelt een smart home systeem. |
Je integreert verschillende IoT-systemen en programmeert hiervoor interfaces.
Je integreert een smart home systeem. |
Je spoort fouten op in een bestaand IoT-systeem en lost deze op.
Je spoort fouten op in een smart home systeem. |
Je werkt op een constructieve en flexibele manier samen in een team, plant en neemt verantwoordelijkheid op.
Je werkt constructief en actief samen in teamverband. |
Je documenteert het eigen werk en informeert opdrachtgevers en collega-experts over gemaakte afspraken en uitgevoerde werken.
Je documenteert een smart home systeem. |
Je communiceert professioneel en doelgroepgericht, weet vlot informatie te zoeken en begrijpen uit (anderstalige) bronnen en hanteert correcte vakterminologie.
Je legt een eigen gebouwd systeem uit aan de eindgebruiker en past de communicatie hieraan aan. |
Je zoekt zelfstandig informatie op over bestaande smart home bouwstenen. |
Je reflecteert op, ontwikkelt en verbetert continu eigen vaardigheden en kennis, volgt ontwikkelingen in de snel veranderende IoT-wereld en identificeert persoonlijke ontwikkelingsbehoeften.
Je reflecteert over de verschillende activiteiten binnen de IoT-wereld. |
Je reflecteert over uitgevoerde bezoeken aan het werkveld. |
Je verzamelt informatie uit de observaties op het werkveld en reflecteert hierover in een portfolio. |
Leerinhoud
- Installatie, configuratie, integratie van een Smart Home systeem
- Verschillende aspecten van het werkveld ontdekken, en hierover reflecteren:
• Rondleidingen
• Presentaties
• Evenementen
Studiematerialen (lijst)
StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplichtToetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Portfolio | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 70,00 | |
Toetsing (tekst)
Verplichte aanwezigheid bij de onderwijsactiviteiten
Er wordt een 0 op het deelexamen “vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken” gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.
De leerdoelen van dit opleidingsonderdeel kunnen enkel tijdens de onderwijsactiviteiten aangeleerd worden om veiligheidsredenen, de nood aan de vereiste faciliteiten en de vereiste interactie met de groep en/of lector. Voor een student die 1/3de of meer van de contactmomenten afwezig is, is het niet meer mogelijk om de gemiste onderwijsactiviteiten tijdens de resterende contactmomenten bij te werken.