Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat Internet of Things, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Tillemans David
Andere co-titularis(sen): Rosseau Marc
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel Cybersecurity Intro bereid je voor op het olod IoT Security. Je leert de juiste vakterminologie en wordt aan de hand van concrete voorbeelden en oefeningen voorbereid om senior security collega's op de werkvloer te begrijpen en uit te voeren wat ze vragen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je hebt aandacht voor privacy en regelgeving, ethische aspecten en implementeert cyberveiligheidsmaatregelen.
Je gebruikt beschikbare security tools correct volgens een gegeven scenario. |
Je verklaart het belang van incidentbeheer en cyberweerbaarheid en beschrijft de onderdelen ervan. |
Je verklaart het belang van security frameworks en kan voorbeelden geven. |
Je onderzoekt potentiële kwetsbaarheden en mogelijkheden tot misbruik van een IT infrastructuur, trekt besluiten en stelt oplossingen voor. |
Je beschrijft methodes voor business continuity en disaster recovery. |
Je herkent, benoemt en beschrijft cyberdreigingen en kwetsbaarheden. |
Je verklaart de basisprincipes van cryptografie en veilige communicatie, en beschrijft toepassingen hiervan. |
Je verklaart de risico’s van verschillende types identiteits- en toegangsgegevens, en past hieromtrent veilige praktijken toe. |
Je beschrijft de werking van toegangsbeheermechanismen. |
Je benoemt en beschrijft de rollen en verantwoordelijkheden op vlak van cybersecurity binnen een organisatie. |
Je herkent, benoemt en verklaart fundamentele beveiligingsprincipes. |
Leerinhoud
- Confidentiality - Integrity - Availability
- Security termen en organisatie
- Basis cryptografie
- PKI en certificaten
- Host-based beveiliging (Firewall, threat prevention en anti-virus)
- Authenticatie en Authorisatie management
- Basis pen-testing technieken
Studiematerialen (lijst)
StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplichtToetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken | 15,00 | Digitaal. Georganiseerd tijdens de toetsweek.
|
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 35,00 | Mondeling. |
Eerste examenperiode | Projectopdracht | 35,00 | Digitaal en mondeling. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 50,00 | Mondeling.
|
Tweede examenperiode | Projectopdracht | 35,00 | Digitaal en mondeling. |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 15,00 | |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd voor de digitale en/of schriftelijke kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Verplichte aanwezigheid bij de onderwijsactiviteiten
Er wordt een 0 op het deelexamen “projectopdracht” gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.
De leerdoelen van dit opleidingsonderdeel kunnen enkel tijdens de onderwijsactiviteiten aangeleerd worden gezien de vereiste interactie met de groep en/of lector. Voor een student die 1/3de of meer van de contactmomenten afwezig is, is het niet meer mogelijk om de gemiste onderwijsactiviteiten tijdens de resterende contactmomenten bij te werken.