Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat Internet of Things, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Thielen Bart
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren
Korte omschrijving
Het olod Sensoren behandelt principes van verschillende types sensoren met behulp van analoge componenten.
Het olod Sensoren bereidt voor op het uitlezen van sensordata op microcontrollers en wordt toegepast in het olod IoT Project.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Je analyseert een IoT-project in samenspraak met de klant/gebruiker en/of met collega-experten en stelt technische oplossingen voor.
Je stelt een transistor in als schakelaar. |
Je stelt, op basis van een gemaakte analyse, een IoT-systeem samen uit beschikbare componenten en configureert hiervoor de nodige parameters.
Je zet een sensorwaarde om naar een signaal dat verwerkbaar is door een ADC. |
Je zet een PWM signaal om naar een DC signaal. |
Je bouwt een schakeling om een Li-ion batterij op te laden met een zonnepaneel. |
Je bouwt een sensorschakeling aan de hand van besproken sensorprincipes. |
Je bouwt een gelijkrichterschakeling. |
Je kiest de juiste ingangsimpedantie van een aangesloten interface op een sensor om een zo’n optimaal mogelijk sensorsingaal over te dragen. |
Je verzamelt data van een IoT-systeem en visualiseert deze.
Je voert metingen uit in functie van de tijd. |
Je voert onderhoud uit op bestaande IoT-systemen en zorgt voor aanpassingen of reparaties en optimaliseert waar nodig.
Je beschrijft de invloed van omgevingsfactoren op een schakeling. |
Je spoort fouten op in een bestaand IoT-systeem en lost deze op.
Je kan een elektronisch defect in een toestel opsporen en oplossen. |
Je reflecteert op, ontwikkelt en verbetert continu eigen vaardigheden en kennis, volgt ontwikkelingen in de snel veranderende IoT-wereld en identificeert persoonlijke ontwikkelingsbehoeften.
Je herkent verschillende soorten opamp configuraties in elektronische schema's. |
Je kan zelfstandig gegevens uit databladen van elektronische componenten interpreteren. |
Je verklaart het werkingsprincipe van een HAL-element. |
Je verklaart het werkingsprincipe van lichtmeting. |
Je verklaart het werkingsprincipe van temperatuursmeting. |
Je verklaart de werking van een diode. |
Je verklaart het werkingsprincipe van een opamp als versterker. |
Je omschrijft met eigen woorden geziene begrippen in verband met interfaces bij sensoren. |
Je maakt onderscheid tussen een blokdiagram en een stroomdiagram. |
Leerinhoud
- Signaalbewerking met operationele versterkers.
- Sensordata omvormen tot een signaal dat uitleesbaar is door een microcontroller.
- Gebruik van verschillende types weerstanden als sensor
- Halfgeleiderschakelingen
- Sensorschakelingen
- Sensorprincipes
Studiematerialen (lijst)
StudiewijzerVerplicht
Online leermateriaal op DigitapVerplichtToetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 40,00 | Digitaal |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 30,00 | Praktische test |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 40,00 | Digitaal |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 30,00 | Praktische test |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie) | 30,00 | |
Toetsing (tekst)
De totale examentijd voor de digitale en/of schriftelijke kennis- en inzichtstoets(en) bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus ¼ extra examentijd – met een max. van 30 min. – voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen.
Verplichte aanwezigheid bij de onderwijsactiviteiten
Er wordt een 0 op het deelexamen “vaardigheidsproef permanent tijdens de lesweken" gegeven indien de student 4 of meer keer ongewettigd of gewettigd afwezig is op semesterbasis.
De leerdoelen van dit opleidingsonderdeel kunnen enkel tijdens de onderwijsactiviteiten aangeleerd worden gezien de nood aan de vereiste faciliteiten en de vereiste interactie met de groep en/of lector. Voor een student die 1/3de of meer van de contactmomenten afwezig is, is het niet meer mogelijk om de gemiste onderwijsactiviteiten tijdens de resterende contactmomenten bij te werken.