Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Taal- & communicatievaardigheid: Frans I 32192/3473/2526/1/57
Studiegids

Taal- & communicatievaardigheid: Frans I 

32192/3473/2526/1/57
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Coraj Rudina
Onderwijstalen: Frans
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Het olod Taal- & communicatievaardigheid: Frans I behandelt het gepast en respectvol communiceren in het Frans in standaardsituaties in de logies-, restaurant- en cateringsector.
Het olod Taal- & communicatievaardigheid: Frans I bereidt voor op het uitoefenen van functies in de logies-, restaurant- en cateringsector die een zekere vaardigheid in het Frans vereisen in standaardsituaties, alsook op het olod Taal- & communicatievaardigheid: Frans II, dat een uitgebreidere kennis van het Frans vereist.   

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 11: Je communiceert met gasten, klanten, leveranciers en collega's vanuit een hospitality grondhouding. Je kan dit zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige context.
Je helpt klanten op een profesionele manier in het Frans bij de boeking van een hotelkamer, via telefoon en online.
Je helpt klanten op een profesionele manier in het Frans bij de reservatie van een tafel in het restaurant.
Je kent het antwoord op een aantal eenvoudige vragen mbt de Franse cultuur (Nationale Feestdag, gastronomische specialiteiten, maaltijden).
Je legt aan de klant uit over welke diensten en faciliteiten het hotel/de hotelkamer beschikt.
Je ontvangt klanten op een professionele manier in het Frans aan de receptie van het hotel (klanten met én zonder reservatie).
Je ontvangt klanten op een professionele manier in het Frans in een algemene context.

Leerinhoud

Het olod Taal- en Communicatievaardigheid Frans I behandelt het effectief zakelijk communiceren in het Frans en het ontwikkelen van de nodige competenties om een basis gesprek te starten en te beëindigen.
Dit olod bereidt voor op het professioneel communiceren in vreemde talen binnen de beroepscontext.


Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
BienvenueVerplicht
  • Auteur: Storme C.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Raes Joelle, Storme Caroline (2024). Bienvenue - Handboek voor klantgerichte communicatie. Uitgever: Accolearn ISBN : 978-2-09-038046-0

Cursus samengesteld door de lectoren

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Practicum en/of oefeningen8,00 uren
Vormen van groepsleren8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken40,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks60,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken40,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks60,00

Toetsing (tekst)

Alle nodige info vind je in de studiewijzer.

De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.