Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Wintgens Barbara
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 72,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel Veiligheid, ergonomie & hygiëne
- behandelt de veiligheid, HACCP (voedselveiligheid) en ergonomische aspecten van een horecabedrijf.
- bereidt voor op het toepassen van de reglementering omtrent (voedsel)veiligheid en ergonomische aanbevelingen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
OLR 6: Je staat in voor het naleven van de veiligheidsvoorschriften in de eigen afdeling rekening houdend met de geldende wetgeving en met het oog op duurzaamheid.
| Je analyseert en evalueert bestaande keukenplannen, duidt knelpunten aan en stelt oplossingen voor. |
| Je beoordeelt en optimaliseert een (voedsel)veilige werkplek binnen de geldende HACCP-wetgeving. |
| Je beoordeelt en optimaliseert een ergonomische werkplek binnen de geldende welzijnswet. |
| Je ontleedt mogelijke ongevallen die zich in horecasituaties kunnen voordoen. |
| Je doet voorstellen om mogelijke ongevallen te voorkomen. |
| Je stelt een actieplan tot hulpverlening op. |
| Je legt de belangrijkste wettelijke bepalingen omtrent hygiëne, autocontrole, traceerbaarheid en meldingsplicht uit en past ze toe aan de hand van casussen. |
| Je ontwikkelt een afvalbeheersingsplan voor een horecazaak. |
| Je stelt een risico-analyse (gevaar- risico - schade) op voor gebruikte horeca-apparatuur en werkplekken. |
| Je stelt een (voedsel)veilig en ergonomisch preventiekader voor binnen een opgegeven context. |
OLR 12: Je plant en organiseert je eigen werk, je reflecteert over je functioneren en bent bereid om bij te leren.
| Je legt het verband uit tussen verworven inzichten (o.a. hygiënisch handelen en een voedselinfectie/besmetting, tussen veiligheidspreventie en arbeidsongevallen, tussen MSA en ergonomisch werken) en je persoonlijke horecaloopbaan. |
OLR 13: Je realiseert duurzame operationele oplossingen ten aanzien van problemen.
| Je identificeert knelpunten rond o.a. voedselverspilling, aankoopbeleid, energie- en waterverbruik, personeelsbezetting en welzijn, veelvoorkomende ergonomische problemen, ... binnen het horecabedrijf en ontwikkelt duurzame oplossingen die de efficiëntie, kwaliteit en productiviteit verbeteren. |
Leerinhoud
Deel 1: Wegwijs in veiligheid, hygiëne en ergonomie
*Veiligheid
*Arbeidsongevallen in de horeca
*Veiligheidsvoorschriften in de horeca
*Hygiëne
*Hygiënische valkuilen in de horeca
*Onveilig voedsel is onacceptabel hoog
*Ergonomie
*Staande en zittende werkhouding
*Tillen en dragen
*Ergonomische werkplek in de horeca
Deel 2: Veilig handelen
*Vormen van veiligheid
*Welzijnswet
*Opstellen van risico-analyse
*Preventiehiërarchie
*Veiligheids- en gezondheidssignalering
*Eerste hulp
*Een brandveilige horecazaak
*Digitale veiligheid
Deel 3: Hygiënisch handelen
*GHP
*Hygiëne tijdens het productieproces
*FAVV
*Voedselbereiding en MO
*Controlebeheersing van MO
*HACCP in de horeca
*Afvalbeheersing- en verwerking
*Ongediertebestrijding
*Reinigen en desinfecteren
Deel 4: Ergonomisch handelen
*Begrippen rond ergonomie
*Codex Welzijn op het werk
*Ergonomische indicatoren
*MSA
*Preventie
Studiematerialen (lijst)
lesmateriaal op digitapVerplicht
OpdrachtenbladVerplicht
Powerpoints op digitapVerplicht
Praktische oefeningenVerplicht
Cursus SyllabusVerplichtStudiematerialen (tekst): Verplicht
- Cursus van de lector die via Universitas ter beschikking wordt gesteld
- PowerPointpresentaties via digitap
- Oefenmateriaal via digitap
- Opdrachten voor permanente evaluatie via digitap
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 40,00 | opdrachten in studiewijzer |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | |
| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 40,00 | Opdrachten uit de studiewijzer worden voor de start van het examen ingediend via digitap |
Toetsing (tekst)
Zie studiewijzer op digitap
“Gebruik van AI is toegestaan in specifieke opdrachten volgens de richtlijnen van AP “
voorwaarden:
1) Disclaimer vooraan werkstuk
Indien studenten AI-hulpmiddelen gebruiken moet er steeds vooraan het werk een disclaimer worden geplaatst waarin vermeld staat op welke manier AI-hulpmiddelen zijn ingezet.
2) GenAI-bijlage bij elk werkstuk
Gedetailleerd verslag van het gebruik en de doeleinden van AI-hulpmiddelen in het werk.
Transcriptie van de AI-gegenereerde content.
Student reflecteert op het gebruik van deze tools.
3) Verwijzen naar bijlage in tekst
Voorbeeld: "Dit concept is geïnspireerd door ideeën voorgesteld door GPT3.5 (zie bijlage)."
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.