Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Werkplekleren Catering32218/3473/2526/1/68
Studiegids

Werkplekleren Catering

32218/3473/2526/1/68
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • catering
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 30 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Wintgens Barbara
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 648,00 uren

Korte omschrijving

Tijdens dit opleidingsonderdeel 'leer' je op de werkplek. Het werkplekleren heeft een totale duur van 490 werkuren. Daarnaast verwerk je ook leerinhouden buiten de tijd op de werkvloer.

Het werkplekleren start met een inloopperiode waarbij je aan de hand van werkplekopdrachten zicht krijgt op de structuur en werking van de organisatie. Vervolgens ga je aan de slag met concrete event-/ cateringopdrachten van je werkgever. Op die manier bouw je effectieve event-/ cateringervaring op.

Tijdens het werkplekleren wordt de aangeboden leerinhoud van de verschillende opleidingsonderdelen getoetst aan de cateringpraktijk. Ook formuleer je zelf een aantal specifieke leerdoelen waaraan je wil werken. Je stelt bijkomstig een stappenplan met timing op. Tijdens feedback- en terugkommomenten krijg je de kans hierover te reflecteren en kan je je plan bijsturen waar nodig.

OLR-Leerdoelen (lijst)

OLR 4: Je formuleert advies aan het management over het bijsturen van een product/dienst, gebaseerd op het overzicht van het huidige aanbod, ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen.
Je ondersteunt administratief bij het uitwerken van een business idee
OLR 17: Je bereidt maaltijden en dranken volgens de juiste bereidingstechnieken.
Je maakt dranken en gerechten van de menu- en drankenkaart van je werkplek klaar, gebruikmakend van de juiste bereidingstechnieken.
OLR 18: Je serveert en/of levert bestellingen met aandacht voor dresseer- en presentatietechnieken.
Je levert of serveert dranken en bereidingen van de menu- en drankenkaart van je werkplek, met aandacht voor dresseer- en presentatietechnieken.
OLR 19: Je maakt technische fiches voor bereidingen in diverse keukens en bestudeert daarbij de optimale bereidingswijze en bepaalt de efficiënte werkmethodes.
Je werkt technische fiches uit voor (nieuwe) dranken en bereidingen en bepaalt hierbij de optimale bereidingswijze en efficiënte werkmethodes.

Leerinhoud

Binnen het opleidingsonderdeel Werkplekleren Catering staat het volgende centraal:

  • het professioneel organiseren van een cateringgebeuren;
  • het analyseren van aanvragen van gasten;
  • het beantwoorden en het op maat aanbieden van verschillende diensten volgens de gestelde vraag;
  • de organisatie en uitvoering ervan alsook de nabehandeling van een cateringopdracht.

Studiematerialen (lijst)

Overeenkomst werkpleklerenVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool
Powerpoints op digitapVerplicht
Reglement werkpleklerenVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool
Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

*Studiewijzer ter beschikking via digitap

*PPT van de infosessies via digitap

*Stappenplan met opdrachten en uploadzones per opdracht via digitap

*Beoordelingscriteria (rubrics in excel) via digitap

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage490,00 uren
Werktijd buiten de contacturen158,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00Zelfreflectie. Zie studiewijzer voor meer info over de evaluatie en afspraken.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Bedrijfsanalyse. Zie studiewijzer voor meer info over de evaluatie en afspraken.

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken10,00Reflectie. Zie studiewijzer over de evaluatie en afspraken.

Tweede examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken20,00Bedrijfsanalyse. Zie studiewijzer voor meer info over de evaluatie en afspraken.
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context70,00Evaluatie functioneren op de werkplek. Zie studiewijzer voor meer info over de evaluatie en afspraken.

Toetsing (tekst)

1))De toetsing bestaat uit 3 onderdelen: zowel het deel "praktijk", de "bedrijfsanalyse" als de "reflectie" moeten ingediend worden om te kunnen slagen voor dit OLOD.

De student kan niet slagen voor dit OLOD indien:

*het deel "praktijk" niet tijdig (voor 15 juni) werd ingediend of wanneer de eindevaluatie met "onvoldoende" werd beoordeeld.

*de "bedrijfsanalyse" en/of de "reflectie" niet tijdig (voor 15 juni) werden ingediend. De student wordt doorverwezen naar de 2de examenkans en kan de "bedrijfsanalyse" en/of de "reflectie" herwerken en opnieuw indienen.

opm. In de studiewijzer staat vermeld in welke omstandigheden er 'malus'punten worden verrekend.

“Gebruik van AI is toegestaan in specifieke opdrachten volgens de richtlijnen van AP “
Voorwaarden:
1) Disclaimer vooraan werkstuk
Indien studenten AI-hulpmiddelen gebruiken moet er steeds vooraan het werk een disclaimer worden geplaatst waarin vermeld staat op welke manier AI-hulpmiddelen zijn ingezet.
2) GenAI-bijlage bij elk werkstuk
Gedetailleerd verslag van het gebruik en de doeleinden van AI-hulpmiddelen in het werk.
Transcriptie van de AI-gegenereerde content.
Student reflecteert op het gebruik van deze tools.
3) Verwijzen naar bijlage in tekst
Voorbeeld: "Dit concept is geïnspireerd door ideeën voorgesteld door GPT3.5 (zie bijlage)."