Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat logies-, restaurant- en cateringmanagement, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
- creditcontract.
- examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
- examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Van Thiel Daniel, Vekemans Jan, Wintgens Barbara
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 216,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Werkplekleren B behandelt de courante basisvaardigheden binnen de logies-, restaurant-, en cateringsector.
De studenten met vooropleiding 'hotel' oefenen de competenties in bij de werkplek.
Het OLOD Werkplekleren B bereidt voor op het OLOD Werkplekleren binnen de afstudeerrichtingen Logies-, Restaurant of Cateringmanagement.
OLR-Leerdoelen (lijst)
OLR 3: Je informeert en adviseert de gast/klant, rekening houdend met de individuele wensen en behoeften en gebruikmakend van de actuele productkennis en gepaste verkooptechnieken.
| Je herkent de individuele wensen en behoeften van de gast/klant. |
OLR 4: Je formuleert advies aan het management over het bijsturen van een product/dienst, gebaseerd op het overzicht van het huidige aanbod, ontwikkelingen in het eigen vakgebied, beperkte marktstudies, een inschatting van de vraag en de wensen van de beoogde gasten/klanten en de vooropgestelde doelstellingen.
| Je bepaalt de concurrentiepositie van je werkplek op basis van een concurrentieanalyse. |
| Je beschrijft je werkplek op basis van het gastvrijheidsmodel. |
| Je voert een SWOT-analyse van de vier componenten uit op je werkplek. |
OLR 6: Je staat in voor het naleven van de veiligheidsvoorschriften in de eigen afdeling rekening houdend met de geldende wetgeving en met het oog op duurzaamheid.
| Je handelt volgens de hygiƫne-, onderhouds-, veiligheids- en overige geldende wetgeving binnen de eigen afdeling. |
OLR 10: Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag, rekening houdend met de interculturele en/of multidisciplinaire context.
| Je werkt teamgericht in een interculturele en/of multidisciplinaire beroepsomgeving. |
OLR 11: Je communiceert met gasten, klanten, leveranciers en collega's vanuit een hospitality grondhouding. Je kan dit zowel schriftelijk als mondeling, met aandacht voor de diverse en meertalige context.
| Je communiceert functioneel met gasten, klanten, leveranciers en collega's in een interculturele en meertalige context. |
OLR 12: Je plant en organiseert je eigen werk, je reflecteert over je functioneren en bent bereid om bij te leren.
| Je neemt verantwoordelijkheid op voor de kwalitatieve uitvoering van beroepstechnische taken van de eigen afdeling. |
| Je reflecteert over je vooropgestelde persoonlijke ontwikkelingsdoelen (inzicht, vaardigheid en kennis) voor het werkplekleren. |
Leerinhoud
zie studiewijzer op digitap
Studiematerialen (lijst)
Overeenkomst werkpleklerenVerplicht
Powerpoints op digitapVerplicht
Reglement werkpleklerenVerplicht
Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)VerplichtStudiematerialen (tekst): Verplicht
*Studiewijzer ter beschikking via digitap
*PPT van de infosessies via digitap
*Stappenplan met opdrachten en uploadzones per opdracht via digitap
*Beoordelingscriteria (rubrics in excel) via digitap
Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage190,00 uren- Opmerking: Werkplekleren op de werkvloer. Vrije keuze werkplek in overleg met AP-begeleider
Werktijd buiten de contacturen26,00 uren- Opmerking: Voorbereidende opdrachten (CV, Keuze werkplek, solliciteren, leerdoelen bepalen, overeenkomst werkplekleren, bedrijfsanalyse, reflectieverslag, kwaliteitsmeting, ...)
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 |
|
| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | Uitwerking van bedrijfsanalyse
|
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Tweede examenperiode | Reflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | |
| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 25,00 | Uitwerking van bedrijfsanalyse |
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Praktijkbeoordeling in een professionele context | 50,00 | Beoordeeld door de mentor in overleg met de AP-begeleider.
|
Toetsing (tekst)
1))De toetsing bestaat uit 3 onderdelen: zowel het deel "praktijk", de "bedrijfsanalyse" als de "reflectie" moeten ingediend worden om te kunnen slagen voor dit OLOD.
De student kan niet slagen voor dit OLOD indien:
*het deel "praktijk" niet tijdig (voor 1 juni) werd ingediend of wanneer de eindevaluatie met "onvoldoende" werd beoordeeld.
*de "bedrijfsanalyse" en/of de "reflectie" niet tijdig (voor 1 juni) werden ingediend. De student wordt doorverwezen naar de 2de examenkans en kan de "bedrijfsanalyse" en/of de "reflectie" herwerken en opnieuw indienen.
opm. In de studiewijzer staat vermeld in welke omstandigheden er 'malus'punten worden verrekend.
2))“Gebruik van AI is toegestaan in specifieke opdrachten volgens de richtlijnen van AP “
Voorwaarden:
1) Disclaimer vooraan werkstuk
Indien studenten AI-hulpmiddelen gebruiken moet er steeds vooraan het werk een disclaimer worden geplaatst waarin vermeld staat op welke manier AI-hulpmiddelen zijn ingezet.
2) GenAI-bijlage bij elk werkstuk
Gedetailleerd verslag van het gebruik en de doeleinden van AI-hulpmiddelen in het werk.
Transcriptie van de AI-gegenereerde content.
Student reflecteert op het gebruik van deze tools.
3) Verwijzen naar bijlage in tekst
Voorbeeld: "Dit concept is geïnspireerd door ideeën voorgesteld door GPT3.5 (zie bijlage)."