Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Consumentengedrag_U40870/3474/2526/1/28
Studiegids

Consumentengedrag_U

40870/3474/2526/1/28
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Lousberg Valesca
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
De student verklaart de begrippen: demografische, psychografische en geografische kenmerken en gedragscriteria
De student bespreekt wat referentiegroepen zijn en toont aan hoe deze de product- en winkelkeuze van de consument beïnvloeden 
De student onderscheidt vanuit Maslows behoeftenhiërarchie biogene en psychogene behoeften 
De student legt uit hoe consumenten informatie vergaren en hoe we daar als marketeer op kunnen inspelen 
De student heeft inzicht in de begrippen 'demografische, psychografische en geografische kenmerken en gedragscriteria' bij marktsegmentatie 
De student beschrijft de koopmotieven en hoe deze beïnvloed worden door de koopomgeving
De student bespreekt welke ontwikkelingen de winkelomgeving beïnvloeden
De student verklaart hoe het begrip identiteit invloed heeft op het consumentengedrag en legt uit hoe producten en diensten een verlengstuk zijn van de eigen identiteit 
De student toont aan dat schoonheidsidealen sterk plaats-, tijd- en cultuurgebonden zijn 
De gegradueerde zet hulpmiddelen in om de impact van een boodschap te meten en te interpreteren.
De student legt het begrip attitude uit en bespreekt het belang (en de beperking ervan) als voorspeller van consumentengedrag
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
De student ontleedt het motivatieproces van de consument dat bestaat uit behoeften, wensen en doelen 
De student onderzoekt de invloed van cultuur op consumentengedrag en -keuzes

Studiematerialen (lijst)

Online leermateriaal op DigitapVerplicht

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00