Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): Gemoets Ann, Van Hasselt Charlotte
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren
Korte omschrijving
Het opleidingsonderdeel (olod) Marketingcommunicatie behandelt de P van promotie. De verschillende marketinginstrumenten van de marketingcommunicatiemix komen aan bod.
Het olod Marketingcommunicatie bereidt de student voor om ondersteuning te bieden bij het doelbewust kiezen van het gepaste marketingcommunicatie-instrument en om dit op een correcte manier in te zetten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
De gegradueerde gebruikt de epaste marketing/communicatietechnieken in functie van de marketing/communicatieactiviteiten.
| De student ontleedt de verschillende doelstellingen van marketingcommunicatie (gericht op kennis, attitude, gedrag)
|
| De student omschrijft het verschil tussen de begrippen doelgroep en communicatiedoelgroep
|
| De student onderscheidt de verschillende vormen die deel uitmaken van marketingcommunicatie
|
| De student legt het verschil tussen marketing en marketingcommunicatie uit
|
| De student noemt de elementen op nodig voor een succesvolle reclameboodschap
|
| De student benoemt de onderdelen van een marketingcommunicatieplan
|
| De student onderscheidt de verschillende vormen van winkelcommunicatie (zowel voor de fysieke winkel als voor de webshop)
|
De gegradueerde werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit, een maatschappelijk bewustzijn en een sociale verantwoordelijkheid.
| De student leidt de verschillende doelen en doelgroepen van reclame, public relations, direct marketing en persoonlijke af
|
De gegradueerde neemt initiatieven tot bijleren en het verbeteren van het eigen werk en de werking van de organisatie.
| De student volgt de recente ontwikkelingen binnen het marktgebied op
|
Leerinhoud
- marketing en communicatie
- inbound marketing
- introductie social media
- merkpropositie en merkpersoonlijkheid
- reclame
- sales promotions
- direct marketing en persoonlijke verkoop
- public relations
- winkelcommunicatie
- events en activatie
- sponsoring
Studiematerialen (lijst)
Cursus marketingcommunicatieVerplicht
Het MarCom-ABCVerplicht€ 30,00- Auteur: Charis De Craene, Charlotte Van Hasselt, Chloë Jacobs
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Basisboek marketingcommunicatie, Esther de Berg (Uitgeverij: Coutinho).
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 70,00 | |
| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken | 30,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 70,00 | |
| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 30,00 | |
Toetsing (tekst)
Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.
De totale examentijd bestaat uit de voorziene tijd plus ¼ extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus reeds inbegrepen.