Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Professionele identiteit en omgeving 139767/3474/2526/1/65
Studiegids

Professionele identiteit en omgeving 1

39767/3474/2526/1/65
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport als Professionele identiteit en omgeving 1_FT
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Boens Annelien, Campo Catherine, Lippens An, Niasse Marie, Van Herck Sven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 + Module 2 of Module 3 + Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

In het opleidingsonderdeel 'Professionele Identiteit & Omgeving 1' krijg je inzicht in het marketing-, communicatie- en saleswerkveld. Je leert hoe omvangrijk het werkveld is, welke actoren er actief zijn en welke taken en functies je er kan vervullen. Experts uit de verschillende sectoren komen gastcolleges geven, je brengt een bezoek aan het werkveld en je leert samenwerken met je medestudenten. Zo ontdek je voor jezelf wat jouw toekomstmogelijkheden zijn in de marketing-, communicatie- en saleswereld.  

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je werkt constructief samen op een inclusieve wijze.
Je reflecteert over je eigen aandeel in het groepsproces.
Je werkt zelfredzaam, handelt (pro)actief en neemt verantwoordelijkheid voor het eigen werk.  
Je maakt een realistische en persoonlijke werkplanning.
Je bent nauwkeurig, zelfkritisch en verbetert permanent de eigen deskundigheid.
Je reflecteert over je eigen functioneren.
Je reflecteert over de gekregen en gegeven feedback.
Je hebt inzicht in de verschillende deelsectoren van het sales-, marketing- en communicatiewerkveld.
Je observeert een organisatie of bedrijf uit het sales-, marketing- en communicatiewerkveld.
Je rapporteert over verschillende gastcolleges uit het sales-, marketing- en communicatiewerkveld.

Leerinhoud

Hoe ziet het professionele werkveld eruit?

  • Je krijgt inzicht in de marketing-, communicatie- en salessector.
  • Je maakt kennis met verschillende spelers uit het werkveld.
  • Je leert het werkveld kennen aan de hand van gastcolleges, bedrijfsbezoeken en deskresearch.
  • Je rapporteert individueel en in groep over je bevindingen.

Hoe functioneer ik, zowel individueel als in groep?

  • Je maakt realistische werkplanningen.
  • Je leert efficiënt en praktisch samenwerken in groep.
  • Je reflecteert over je eigen functioneren in het groepsproces op basis van feedback.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Handboek (aanbevolen): Het MarCom ABC | ISBN: 9789463939577

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00Groepsopdracht. De beoordeling gebeurt obv procesevaluatie tijdens de verplichte feedbackmomenten tijdens de lesweken en de presentatie tijdens de examenweken.
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00Individuele opdracht
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00Zie instructies op Digitap
Tweede examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)50,00Individuele opdracht

Toetsing (tekst)

Zie Digitap en/of studiewijzer voor verdere instructies.