Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Digitale content Creatie: Content en community41706/3474/2526/1/31
Studiegids

Digitale content Creatie: Content en community

41706/3474/2526/1/31
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport als Digitale Content Creatie: Content en community_FT
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Jacobs Chloë, Lugungu Maketa Adam
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2 of Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Digitale Content Creatie: Foto en Video OF geslaagd of getolereerd voor Digitale Content Creatie: Foto en Video) EN (simultaan te volgen met Digitale Content Creatie: Sociale media OF geslaagd of getolereerd voor Digitale Content Creatie: Sociale media).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het Lab Digitale content creatie. Dat wil zeggen dat  drie opleidingsonderdelen (Digitale content creatie: Content en community, Digitale content creatie: Foto en video en Digitale content creatie: Sociale media) geïntegreerd zullen samenwerken vertrekkend vanuit één specifieke opdracht. In de eerste drie weken van de module zal er niet-geïntegreerd gewerkt worden, in de laatste drie weken van de module wordt er geïntegreerd gewerkt. Elk opleidingsonderdeel wordt apart getoetst. Dit is een praktijkvak. Je wordt beoordeeld op je uitgevoerde opdrachten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ondersteunt bij sales-, marketing- en/of communicatieactiviteiten gebruikmakend van de passende tools en methoden.
Je past verschillende storytellingtechnieken toe bij het ontwerpen van content.
Je plant een reeks van posts die samen een coherent en aantrekkelijk verhaal vormen.
Je creëert boeiende en relevante content die de kernboodschap effectief overbrengt met oog op de verschillende fasen van de customer journey.
Je verwerkt een duidelijke call-to-action in je boodschappen.
Je maakt content gericht op het activeren en in interactie gaan met een community
Je ontwikkelt een duidelijke contentstrategie en contentplan in functie van de doelgroep en doelstelling.
Je werkt probleemoplossend en doelgroepgericht gebruikmakend van de eigen creativiteit.
Je communiceert in functie van de behoeften en interesses van de doelgroep.
Je reageert op gepaste wijze op sociale media met oog op community engagement en merkimago.
Je bedenkt creatieve boodschappen om de aandacht van de doelgroep te trekken door middel van brainstomsessies.

Leerinhoud

In het vak Content en Community leer je contentmarketing doelgericht inzetten en ontwikkel je boeiende, relevante content die aansluit bij de behoeften en interesses van je doelgroep, inclusief effectieve call-to-actions. Je stelt een overzichtelijk contentplan op dat inspeelt op elke fase van de customer journey. Daarnaast leer je hoe je je community actief en betrokken houdt door gerichte interacties en reacties op sociale media.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

De beoordeling van dit opleidingsonderdeel gebeurt op basis van:

  • procesevaluatie die beoordeeld wordt tijdens de verplichte feedbackmomenten tijdens de lesweken
  • de ingediende projectopdracht
  • het jurymoment tijdens de examenweken

Zie studiewijzer op Digitap voor meer informatie.