Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Sales: Markt en klant39780/3474/2526/1/22
Studiegids

Sales: Markt en klant

39780/3474/2526/1/22
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport als Sales: Markt en klant_FT
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bauwens Joke, Willems Ann
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2 of Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Sales: Accountmanagement OF geslaagd of getolereerd voor Sales: Accountmanagement) EN (simultaan te volgen met Sales: Salestechnieken OF geslaagd of getolereerd voor Sales: Salestechnieken).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het lab Sales. Dat wil zeggen dat drie opleidingsonderdelen (Sales: Accountmanagement, Sales: Markt en klant en Sales: Salestechnieken) geïntegreerd zullen samenwerken vertrekkend vanuit één specifieke opdracht. In de eerste drie weken van de module zal er niet-geïntegreerd gewerkt worden, in de laatste drie weken van de module wordt er geïntegreerd gewerkt. Elk opleidingsonderdeel wordt apart getoetst. Dit is een praktijkvak. Je wordt beoordeeld op je uitgevoerde taken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ondersteunt bij sales-, marketing- en/of communicatieactiviteiten gebruikmakend van de passende tools en methoden.
Je brengt de koopmotieven in kaart via gericht marktonderzoek.
Je ontwerpt een sellogram.
Je reflecteert over de geschikte steekproef voor het marktonderzoek.
Je identificeert de markt en doelgroep aan de hand van een segmentatie op basis van demografische, geografische, psychografische, en gedragsfactoren.
Je identificeert kansen en bedreigingen aan de hand van een concurrentieanalyse.
Je ontwerpt een salespresentatie voor de verkoopsafdeling op basis van het marktonderzoek.
Je identificeert de geschikte merchandising tools aangepast aan het distributiekanaal.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

De beoordeling van dit opleidingsonderdeel gebeurt op basis van:

  • procesevaluatie die beoordeeld wordt tijdens de verplichte feedbackmomenten tijdens de lesweken
  • de ingediende projectopdracht
  • het jurymoment tijdens de examenweken

Zie studiewijzer op Digitap voor meer informatie.