Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Business en Recht
Sales: Salestechnieken39781/3474/2526/1/56
Studiegids

Sales: Salestechnieken

39781/3474/2526/1/56
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport, trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat marketing- en communicatiesupport als Sales: Salestechnieken_FT
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Bouts Patrick, Vandessel Jeroen
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 2 of Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Sales: Accountmanagement OF geslaagd of getolereerd voor Sales: Accountmanagement) EN (simultaan te volgen met Sales: Markt en klant OF geslaagd of getolereerd voor Sales: Markt en klant).
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel maakt deel uit van het lab Sales. Dat wil zeggen dat drie opleidingsonderdelen (Sales: Accountmanagement, Sales: Markt en klant en Sales: Salestechnieken) geïntegreerd zullen samenwerken vertrekkend vanuit één specifieke opdracht. In de eerste drie weken van de module zal er niet-geïntegreerd gewerkt worden, in de laatste drie weken van de module wordt er geïntegreerd gewerkt. Elk opleidingsonderdeel wordt apart getoetst. Dit is een praktijkvak. Je wordt beoordeeld op je uitgevoerde taken.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Je ondersteunt bij sales-, marketing- en/of communicatieactiviteiten gebruikmakend van de passende tools en methoden.
Je past effectieve onderhandelingsstechnieken toe om tot wederzijdse WIN WIN te komen.
Je maakt een afspraak met een prospect via een geschikt medium.
Je creƫert de juiste omstandigheden om de behoeftenanalyse te starten.
Je gebruikt een gepaste vraag- en luistertechniek om de impliciete en expliciete behoeften van de klant te ontdekken.
Je demonstreert en argumenteert waarom jouw product/dienst tegemoet komt aan het invullen van de klantenbehoeften.
Je past de FAB's (features , advantages , benefits) van jouw oplossing toe om de voordelen voor de klant te duiden
Je behandelt bezwaren van klanten aan de hand van effectieve technieken om ze om te buigen naar verkoopkansen.
Je hanteert verschillende afsluittechnieken om de verkoop te beklinken, met aandacht voor het behouden van een goede relatie met de klant voor toekomstige verkoopkansen.
Je overtuigt de klant van jouw oplossing met financiƫle argumenten.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Cursusmateriaal beschikbaar via Digitap.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

De beoordeling van dit opleidingsonderdeel gebeurt op basis van:

  • procesevaluatie die beoordeeld wordt tijdens de verplichte feedbackmomenten tijdens de lesweken
  • de ingediende projectopdracht
  • het jurymoment tijdens de examenweken

Zie studiewijzer op Digitap voor meer informatie.