Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Mens en Maatschappij
Leergroep : Basishouding van de MW'er36819/3475/2526/1/27
Studiegids

Leergroep : Basishouding van de MW'er

36819/3475/2526/1/27
Academiejaar 2025-26
Komt voor in:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
  • Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Leergroep : Basishouding van de MW'er
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Michielsen Maarten
Andere co-titularis(sen): El Faissouni Yassine, Gondry Sarah, Marynissen Tinne, Proost Stefanie, Vermeire Katrien, Yildizli Kezi
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 168,00 uren

Korte omschrijving

Dit OLOD behandelt de basishouding van een maatschappelijk werker, reflectiemodellen, zelfkennis en de ontdekking van het werkveld.

Dit OLOD bereidt voor op het betreden van de eerste leerwerkplek en begeleidt in de zoektocht naar deze leerwerkplek.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Basishouding: Je begeleidt cliënten vertrekkend vanuit de mensenrechten, de basiswaarden van het maatschappelijk werk en relevante regelgeving.
Je houdt je als vrijwilliger aan de gemaakte afspraken in een concrete praktijksituatie onder begeleiding van een lector.
Je handelt volgens de elementen van de basishouding van de maatschappelijk werker in een concrete praktijksituatie onder begeleiding van een lector.
Je reflecteert over de elementen van de basishouding van de maatschappelijk werker.
Samenwerking: Je werkt met collega's en externe partners constructief samen rond een concrete taak of vraag.
Je geeft een voorbeeld van de manier waarop je empathisch contact onderhoudt met collega's en externe actoren.
Je geeft een voorbeeld van de manier waarop je professioneel contact onderhoudt met collega's en externe actoren.
Je geeft een voorbeeld van de manier waarop je respectvol contact onderhoudt met collega's en externe actoren.
Je gaat respectvol om met collega's en externe actoren onder begeleiding van een lector binnen een concrete praktijksituatie.
Je handelt respectvol ten opzichte van medestudenten en lector.
Je werkt tijdens groepsopdrachten constructief samen met medestudenten.
Levenslang leren: Je plant en organiseert je eigen werk, bekijkt het kritisch-constructief en bent bereid om levenslang bij te leren. 
Je stelt een overzicht op van de belangrijkste stappen en benodigdheden voor een activiteit in een concrete praktijksituatie.
Je houdt je aan regels en afspraken.
Je neemt doelgericht initiatief in je zoektocht naar een leerwerkplek.
Je plant een activiteit voor een concrete praktijksituatie.
Je beschrijft aan de hand van een casus hoe een gegeven reflectiemodel wordt toegepast.
Je analyseert een concrete praktijksituatie aan de hand van een gegeven reflectiemodel.
Je benoemt je kwaliteiten en werkpunten als toekomstig maatschappelijk werker.
Je toont aan hoe je je gedrag hebt aangepast op basis van gekregen feedback.
Je toont interesse in de werking van de leerwerkplek in een concrete praktijksituatie onder begeleiding van een lector.

Leerinhoud

  • De zeven elementen van de basishouding van een maatschappelijk werker
  • Toepassen en trainen basishouding
  • Identiteit
  • Reflectiemodellen (kernkwadrant, cirkel van Korthagen, feitenkaart)
  • Vrijwilligerswerk uitvoeren
  • Werkveldontdekking
  • Zoektocht naar een werkplek

Studiematerialen (tekst): Verplicht

  • Studiewijzer, syllabus en powerpoints (beschikbaar op Digitap).
  • De syllabus kan ook via de cursusdienst op papier worden besteld.

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)30,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)2,00 uren
Vormen van groepsleren (dagtraject)2,00 uren
Werkplekleren en/of stage (dagtraject)28,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)106,00 uren
Flexibel traject
Hoor- en/of werkcolleges (flexibel traject)27,00 uren
Practicum en/of oefeningen (flexibel traject)2,00 uren
Vormen van groepsleren (flexibel traject)2,00 uren
Werkplekleren en/of stage (flexibel traject)24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (flexibel traject)113,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks15,00Mondeling examen
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks15,00Mondeling examen
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks10,00Mondeling examen
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks15,00Mondeling examen
Tweede examenperiodeReflectieopdracht eenmalig tijdens de lesweken15,00Mondeling examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks10,00Mondeling examen
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets eenmalig tijdens de lesweken5,00
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context10,00
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)45,00

Toetsing (tekst)

  • Dit opleidingsonderdeel wordt beoordeeld door permanente evaluatie. Regelmatige aanwezigheid en een actieve leerhouding zijn dus essentieel om te slagen.
  • Regels rond afwezigheden op evaluatiemomenten worden beschreven op intranet: https://student.ap.be/afwezig-op-een-examen