Academiejaar
2025-26
Komt voor in:
- Graduaat maatschappelijk werk (Antwerpen), trajectschijf 1
In andere opleidingen:
-
Graduaat maatschappelijk werk (Mechelen) als Psychisch welzijn en gezondheidszorg
-
Graduaat sociaal-cultureel werk als Psychisch welzijn
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Titularis: Delpire Johan
Andere co-titularis(sen): Verschaeren Edward
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 84,00 uren
Korte omschrijving
Het OLOD Psychisch welzijn en gezondheidszorg behandelt aspecten van psychologisch functioneren die verband houden met psychisch welbevinden, zoals: aandachtspunten in de werkrelatie met de cliënt, leerprocessen, cognities, motivatie, vaak voorkomende psychologische problemen en uitdagingen in de levensloop.
Het OLOD Psychisch welzijn en gezondheidszorg bereidt voor op het streven naar de versterking van psychisch welzijn in het functioneren van cliënten.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Hulpvragen: Je stelt hulpvragen van cliënten scherp en verstrekt hun relevante informatie over hulpverlenende instanties en/of procedures.
Je legt uit hoe een hulpverleningsorganisatie werkt aan het versterken van psychisch welzijn.
|
Je legt uit hoe je als maatschappelijk werker kan werken aan psychisch welzijn van cliënten.
|
Je legt uit welke uitdagingen zich binnen de verschillende levensfasen stellen.
|
Je benoemt de uitdagingen eigen aan de levensfase van een cliënt in een casus.
|
Begeleiding: Je begeleidt de cliënt doorheen het traject op een methodisch onderbouwde manier.
Je beschrijft de kenmerken van een ondersteunende werkrelatie die je als maatschappelijk werker met een cliënt opbouwt.
|
Je legt uit hoe cliënten begeleid worden volgens de cognitieve benadering.
|
Je legt uit hoe cliënten begeleid worden volgens de gedragsbenadering.
|
Je analyseert een casus aan de hand van de cognitieve benadering.
|
Je analyseert een casus aan de hand van de gedragsbenadering.
|
Je legt uit hoe je een ondersteunende werkrelatie opbouwt in een casus.
|
Leerinhoud
Onder meer
- richtlijnen voor het opbouwen van een ondersteunende werkrelatie met de cliënt door middel van de counselingmethode en de zelfdeterminatietheorie (motivatie),
- niveaus in hulpverlening gericht op het versterken van psychisch welzijn,
- inzichten en technieken uit de gedragsbenadering en de cognitieve benadering,
- kenmerken, oorzaken en omgang met vaak voorkomende psychische problemen zoals depressie en angst,
- kenmerken van levensfasen (ontwikkelingscrisissen en ontwikkelingstaken).
Studiematerialen (tekst): Verplicht
- Studiewijzer, cursus en powerpoints (beschikbaar op Digitap).
- De cursus kan ook via de cursusdienst op papier worden besteld.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 60,00 | De totale examentijd voor deze kennis- en inzichtstoets bestaat uit de voorziene tijd voor deze toets plus 1/3 extra examentijd voor alle studenten. De extra examentijd als individuele aanpassing is hierbij dus inbegrepen. |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 40,00 | |